مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


سبک زندگیطراحی و ساختفناوری روزکسب و کار

یادداشـــت سردبیــرمیترا فخر موحدی


مدرس اصول و فنون مذاکرات
مجری و مشاور تشریفات نوین
مدرس فن بیان، کارشناس رسانه

هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که در علوم کامپیوتر، اهمیت فراوان دارد و تغییرات در هوش مصنوعی می‌توانند تحولات گسترده‌ای را در فناوری اطلاعات پدید بیاورند.
“جان مکارتی” John Mccorthy اولین شخصی بود که از هوش مصنوعی استفاده کرد. از جان مکارتی به عنوان پدر “علم و دانش تولید ماشین‌های هوشمند” نیز یاد می‌شود و ایشان مخترع یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی به نام “lisp” نیز می‌باشند. “الن تورینگ” Alan Turing در سال 1950 برای اولین بار به منظور تعریف هوش مصنوعی آزمون تورینگ را ابداع نمود.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی، هوش ماشین‌هاست! در واقع شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که قصد دارد راه حل‌های الگوریتمی ‌را ارائه کند تا بتوانیم به وسیله آنها در ماشین‌ها هوشمندی ایجاد کنیم. اما این تعریف کافی نیست؛ اول از همه باید بدانیم که تعریف هوشمندی چیست و بعد باید منظور از ماشین را دربیابیم:
استدلال، منطق، تصمیم‌گیری؛ این‌ها توانایی هستند که شما از آنها استفاده می‌کنید. پس شما هوشمند هستید. اگر این توانایی‌ها را در کامپیوتر هم ایجاد کنیم، آنگاه به ماشین هوشمند دست می‌یابیم! به همین سادگی… ولی به جز این‌ها چیز‌های دیگری هم در رابطه با تعریف هوشمندی وجود دارند که دانستن آنها را می‌توان مهم ارزیابی کرد. در واقع بحث‌هایی که در مورد هوشمندی و هوش مصنوعی مطرح شده است؛ تنها به دوره امروزه ما و قرن 21 مربوط نمی‌شود، بلکه از سال 1950 این مباحث به طور جدی مطرح شد.
چگونه هوش مصنوعی بازار جواهرات را متحول خواهد کرد
بیل گیتس جدا از آن ‌که بنیان‌گذار مایکروسافت بوده و انسان هوشمند عصر ما نام گرفته است، زمانی ‌که صحبت از نجات دنیا می‌شود، حاضر است پول خود را صرف این ‌کار کند. زمانی ‌که صحبت از هوش‌ مصنوعی به میان می‌آید، بیل‌ گیتس همچون استفان‌‌هاوکینگ و ایلان ماسک، مرد آهنین تسلا موتورز، نگران است که هوش‌ مصنوعی به تهدیدی برای بشریت تبدیل شود. در جلسه پرسش و پاسخی که چهارشنبه بیست و هشتم ژوئن سال جاری میلادی توسط Reddit برگزار شد، بیل ‌گیتس گفت: «می‌ترسم هوش‌ مصنوعی به چنان ظرفیت و پتانسلی دست یابد که داستان‌های فیلم‌های ترمیناتور و سه‌گانه ماتریکس به واقعیت تبدیل شود». او صحبت‌‌های خود را این ‌گونه ادامه داد: «من در همان کمپینی هستم که نگران هوش‌ مصنوعی است. اما به شدت معتقدم که‌ هوس مصنوعی و ماشین‌ها کارهای هیجان انگیز زیادی برای ما و برخی مشاغل انجام می‌دهند و خبر خوب این که، بازار جواهرات به لطف ظهور فناوری هوش مصنوعی (AI) تحول چشمگیری خواهد داشت از طراحی گرفته تا تولید و حتی فروش، هوش مصنوعی نقش مهمی‌ را در صنعت جواهرات ایفا می‌کند. ابزارها و متریال‌های جواهرات تولید شده توسط هوش مصنوعی به طراحان و تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا جواهرات منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده را ایجاد کنند و در عین حال رضایت مشتری را نیز افزایش دهند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه هوش مصنوعی بازار جواهرات را متحول می‌نماید و در مورد برخی از راه‌های کلیدی که این فناوری، صنعت طلا ‌و جواهر جهان را متفاوت‌تر می‌کند بحث خواهیم کرد. روش‌های هیجان‌انگیزی وجود دارد که هوش مصنوعی طراحان جواهرات را قادر می‌سازد تا قطعات جدید و خلاقانه‌ای داشته باشند همچنین ظرفیت‌های تولید و فرایند‌های موثر را بهبود بخشد.

چگونه هوش مصنوعی بر بازار جواهرات تأثیر می‌گذارد؟
هوش مصنوعی در حال حاضر برای تولید مدل‌های جواهرات سه‌بعدی با تصویری بسیار واقعی استفاده می‌شود و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا کالای خود را قبل از تولید ببینند. این امر باعث شده است که شخصی‌سازی و شبیه‌سازی مدل و ساخت دقیق‌تر از آنچه قبلا قابل دستیابی بود امکان‌پذیر باشد.
همچنین از هوش مصنوعی برای ساخت قطعات منحصر به فرد جواهراتی استفاده می‌شود که شبیه هیچ یک از محصولات تولید شده قبلی نیست. با استفاده از الگوریتم‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند طرح‌های جدیدی تولید کند که هم زیبا و هم فاخر و هم ارزشمند هستند. این مهم، راه را برای ورود طراحان، تولیدکنندگان به بازار جواهرات در جهت ایجاد قطعات منحصر به فرد هموار می‌سازد که برای سال‌های آینده گرامی ‌داشته می‌شوند. مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت جواهرسازی بسیار است. یادمان باشد ربات‌ها باید از دستوراتی که توسط انسان به او داده شده است پیروی کنند
هوش مصنوعی می‌تواند به جواهرسازان در ایده‌پردازی، طراحی و ایجاد جواهرات سفارشی، انتخاب مواد مناسب و بازاریابی محصولات خود برای مخاطبان مناسب کمک کند.
این سطح از سفارشی‌سازی زمانی فقط برای برندهای لوکس اختصاص داشت، اما هوش مصنوعی این امکان را برای طراحان، تولیدکنندگان و حتی خرده‌فروشان طلا و جواهرات فراهم کرده است که طرح‌های شخصی‌سازی شده را به مشتری و بازار فروش ارائه دهند.
جواهرات یک کالای بسیار شخصی است و بسیاری از مردم چیزی را می‌خواهند که منحصر به فرد باشد. با وجود انواع مختلف فلزات، سنگ‌های قیمتی و سایر مواد موجود، تشخیص این که کدام یک برای جواهر خاص بهتر عمل می‌کنند، دشوار است. هوش مصنوعی می‌تواند همه گزینه‌ها را تجزیه و تحلیل کند و بر اساس آنچه که برای طراحی بهتر عمل می‌کند، توصیه‌هایی ارائه کند.
طراحی داده محور
هوش مصنوعی از داده‌ها برای ایجاد طرح‌های جواهرات شخصی استفاده می‌کند. این داده‌ها را می‌توان از منابع مختلفی از جمله نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی، تاریخچه خرید مشتری و رفتار مرور جمع آوری کرد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی این داده‌ها را برای شناسایی الگوها و روندها تجزیه و تحلیل می‌کنند و به طراحان جواهرات اجازه می‌دهند طرح‌هایی ایجاد کنند که منعکس‌کننده ترجیح و اولویت فردی مشتریان باشد.
ابزارهای طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین می‌توانند مفاهیم طراحی جدید و نوآورانه را با تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ طرح‌های جواهرات موجود ایجاد کنند. این ابزارها می‌توانند گرایش‌ها را در طراحی شناسایی کرده و ترکیب‌های جدید و منحصربه‌فردی از اشکال، رنگ‌ها و مواد را پیشنهاد کنند.
فرآیندهای تولید کارآمد با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی همچنین در حال بهبود کارایی فرآیندهای تولید در صنعت جواهرسازی است. فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه (CAD) و چاپ سه‌بعدی، تولیدکنندگان جواهرات را قادر می‌سازند تا قطعات باکیفیت‌تر را سریع‌تر و با هزینه کمتر تولید کنند.
در نهایت، هوش مصنوعی می‌تواند به جواهرسازان کمک کند تا محصولات خود را برای مخاطبان، مناسب‌تر عرضه کنند. جواهرات اغلب یک خرید بسیار ارزشمند و شخصی هستند و مردم اغلب می‌خواهند قبل از تصمیم‌گیری، اقلامی ‌را ببینند که ایده‌آل‌شان باشد، هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایی مشتریان بالقوه و با هدف قرار دادن خواسته‌هایشان، پیام‌ها را سریع‌تر انتقال دهد.
کاربردهای مورد استفاده در طراحی جواهرات
هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین ابزار در هنر صنعت طلا و جواهرات است. طراحان از هوش مصنوعی برای ایجاد قطعات سفارشی، پیش‌بینی روند تولید، نیاز مشتری و حتی سرعت بخشیدن به فرایند تولید استفاده می‌کنند.
در اینجا تنها چند مورد از راه‌هایی که کمک می‌کند تا هوش مصنوعی بر بازار جواهرات تاثیر گذار باشد مرور خواهیم کرد
1- طرح‌های سفارشی: هوش مصنوعی را می‌توان برای ایجاد طرح‌های کاملاً سفارشی بر اساس سلیقه و انتخاب فردی استفاده کرد. این بدان معنی است که هر قطعه از جواهرات واقعاً منحصر به فرد است.
2- پیش بینی روند: هوش مصنوعی می‌تواند به طراحان کمک کند تا با تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و داده‌های رسانه‌های اجتماعی، روندهای آینده را پیش‌بینی کنند. این امر مهم به برندها کمک می‌کند جلوتر از بازار حرکت کنند و محصولاتی را تولید کنند که مشتریان آن را دوست داشته باشند.
3- تولید اتومات و پیشرفــتــه: بــرخی از شرکــت‌ها از هـــوش مصنوعـــی برای خودکارسازی تولید استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به زمان چرخش سریع‌تر و هزینه‌های کمتر شود. این به ویژه برای مشاغل کوچک یا کسانی که به تازگی در صنعت جواهرات شروع به فعالیت کرده‌اند مفید است.
4- بهبود خدمات مشتری: هوش مصنوعی را می‌توان با ارائه توصیه‌ها و پیشنهادات شخصی بر اساس تعاملات گذشته برای بهبود خدمات مشتری استفاده کرد. این تضمین می‌کند که مشتریان همیشه تجربه مثبتی از برند شما دارند.
نمونه‌هایی از قطعات سفارشی ایجاد شده با هوش مصنوعی
نمونه‌های زیادی از قطعات سفارشی ایجاد شده با هوش مصنوعی وجود دارد. یک مثال حلقه‌ای است که با هوش مصنوعی ساخته شده و سپس به صورت سه بعدی چاپ شده است. مشتری می‌تواند سبک، جنس و اندازه انگشتر را بر اساس بودجه خود انتخاب کند. مثال دیگر گردنبند و یا گوشواره‌هایی است که با هوش مصنوعی و چاپ سه بعدی نیز ساخته شده است. مشتری می‌توانست سبک، گوهر‌های تشکیل‌دهنده، رنگ و طول گردنبند را انتخاب کند و با داده‌پردازی تشخیص دهد که آیا این محصول متناسب با چهره و اناتومی او هست یا خیر …
تجربه خرید شخصی با هوش مصنوعی
علاوه بر طراحی جواهرات شخصی، هوش مصنوعی همچنین تجربه کلی مشتری را در بازار جواهرات بهبود می‌بخشد. ابزارهای خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند ربات‌های گفتگو و دستیاران مجازی، پشتیبانی و کمک شخصی به مشتریان ارائه می‌دهند و تجربه خرید را لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر می‌کنند.
موتورهای توصیه مبتنی بر هوش مصنوعی نیز محصولاتی را بر اساس تاریخچه، تجربیات و خرید به مشتریان پیشنهاد می‌کنند و احتمال فروش را افزایش می‌دهند. این رویکرد شخصی سازی شده برای فروش و خدمات مشتری، پایگاه مشتری وفادارتری ایجاد می‌کند و باعث رشد فروش و درآمد می‌شود.
در پایان، هوش مصنوعی (AI) تغییرات قابل توجهی را در صنعت جواهرات، از فرآیندهای تولید گرفته تا استراتژی‌های بازاریابی، به ارمغان آورده است.
با ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی جواهرسازان اکنون می‌توانند به طور دقیق آخرین روندها و الگوهای تقاضا را پیش بینی کنند، بنابراین آنها را قادر می‌سازند تا طرح‌هایی را ایجاد کنند که با خواسته‌ها و رضایت مشتریان طنین‌انداز شود.
ابزارها و منابع مبتنی بر هوش مصنوعی Resleeve برای کمک به شما در باز کردن سطوح جدیدی از کارایی و بهره‌وری طراحی شده‌اند، چه یک بوتیک جواهرات کوچک یا یک تولیدکننده در مقیاس بزرگ باشید. پس چرا نگران باشیم!!!
این روزها جملات مختلفی شنیده می‌شود که
آیا هوش مصنوعی تعداد کثیری از کسب و کارها را بی‌رونق خواهد کرد؟
پاسخ این سوال این است.
خیر
بد نیست بدانید، لینوس توروالدز که به خاطر طراحی هسته لینوکس معروف شده است، نظر جالبی در این زمینه دارد. او می‌گوید افرادی که از هوش‌ مصنوعی هراس دارند، انسان‌های ساده‌لوحی هستند. او در صحبت‌های خود به نقاط قوت هوش‌ مصنوعی اشاره می‌کند و می‌گوید ما هیچ‌گاه شاهد ظهور هوش مخربی همچون اسکای‌نت “در فیلم ترمیناتور” نخواهیم بود. او معتقد است، کارشناسان این توانایی را دارند تا از هوش‌ مصنوعی در زمینه برنامه‌ریزی، تولید، کمک به پیشرفت تکنولوژی، افزایش توان تولید، ترغیب به مصرف بهینه، فرا مرز شدن یا ترجمه زبان‌ها به یکدیگر و همچنین جلوگیری از صدمات ناشی از کار نیروهای انسانی استفاده کنند.
هوش مصنوعی دستاورد بزرگی برای بشر خواهد داشت تا از مزایای آن به طرز شگفت‌انگیزی بهره ببریم.
متخصصین و مشاوران کسب و کار ما در گروه نشریات تخصصی طلا و جواهر ایران آماده‌اند در مورد این که چگونه Resleeve AI می‌تواند به شما کمک کند تا تجارت خود را متحول کنید و از پتانسیل کامل هوش مصنوعی استفاده نموده و در بازار جواهرات سرمایه‌گذاری کنید پاسخ‌گو‌ باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا