مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


طراحی و ساخت

مرد نروژی با فلزیاب جواهرات باستانی کشف کرد

مردی در استاوانگر نروژ هنگامی که فلزیابش را در حین قدم زدن بیرون آورده بود، جواهرات طلای باستانی را کشف کرد که در زیر زمین مدفون شده بودند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی موزه باستان شناسی در دانشگاه استاوانگر که از نروژی ترجمه شده است، ارلند بوره از سولا، نروژ در حال جست‌وجوی گنج در جزیره رنسوی بود که چیزی مثل «توده ای از سکه های طلا» کشف کرد.

«در ابتدا فکر کردم پول شکلات یا سکه‌های کاپیتان سابرتوث [کاراکتر دزد دریایی] پیدا کرده‌ام. کاملا غیر واقعی بود.»

او 9 آویز طلایی سکه‌ای که با نمادهای اسب حک شده بودند و ده مهره مروارید شکلِ طلا و سه حلقه طلا پیدا کرد. به گفته دانشیار پروفسور هاکون ریرسن در موزه باستان شناسی، آویزهای طلا به حدود 500 سال پس از میلاد مسیح می رسد و “براکتات” نام دارند که برای تزئین استفاده می‌شدند.

«براکته‌ها و مرواریدهای طلایی، گردنبند بی‌نظیری را تشکیل داده‌اند. این جواهرات توسط جواهرسازان ماهر ساخته شده و توسط قدرتمندترین افراد جامعه پوشیده شده است.»

یافتن این همه براکته با هم بسیار نادر است. در نروژ، هیچ کشف مشابهی از قرن 19 انجام نشده است، علاوه بر آن یک کشف غیر معمول از اسکاندیناوی است.

تخمین می‌شود که براکته‌های مشابه در اسکاندیناوی از اواسط قرن پنجم، درست در پایان «دوره مهاجرت» در زمین پنهان شده‌اند. این دوره به دلیل آب و هوای بد و طاعون و مزارع متروکه زیادی در این منطقه که قدمت آن به آن زمان باز می‌گردد، زمان بحران بوده است. ریرسن می‌گوید: «بر اساس مکانی که این یافته در آن پیدا شده است و تجربیات یافته‌های مشابه، یافته‌ها ممکن است قربانی برای خدایان بوده باشند.

زیگموند اوهرل از موزه باستان شناسی متخصص براکته ها و نمادهای آنهاست. تنها حدود 1000 براکته طلایی تاکنون در اسکاندیناوی یافت شده است، اما به گفته او این یکی به ویژه نادر است، زیرا آنها نقش اسبی دارند که قبلا دیده نشده بود. اوهرل گفت که معمولاً آویزها خدای اودین را در حال شفای اسب بیمار پسرش بالدر نشان می‌دهند. این داستان نمایانگر تجدید و رستاخیز بود و گفته می‌شد که از پوشنده محافظت می‌کند و سلامتی می‌بخشد. اما این آویزها طرح‌های جدیدی را نشان می‌دهند: اسبی با زبان آویزان و پاهای پیچ خورده که به زمین افتاده و به نظر مجروح شده است. اوهرل گفت: نماد اسب نشان دهنده بیماری و پریشانی است، اما در عین حال امید به شفا و زندگی جدید را نشان می دهد.

یکی از سه انگشتر پیدا شده.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا