مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیطراحی و ساخت

پرکاربردترین سنگ‌ها در جواهرسازی

استفاده از سنگ‌های گوناگون در صنعت جواهرسازی پیشینه‌ای طولانی دارد و به سالهای بسیار دور باز می‌گردد. در زمان های گذشته از سنگ‌های متعددی برای زینت بخشیدن به جواهرات استفاده می‌گردیده است. مردمان گذشته هرکدام از این سنگ‌ها را دارای قدرتی خاص می‌دانستند و ویژگی‌هایی را برای آنها برمی‌شمردند. سنگ‌ها طیف گسترده‌ای را از نظر رنگ و قیمت تشکیل می‌دهند که برروی ارزش زیورآلاتی که در آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند، تاثیر می‌گذارند. در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از سنگ‌ها و نگین‌های پرکاربرد در صنعت جواهرسازی آشنا سازیم و درباره‌ی ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها صحبت کنیم.

سنگ الکساندریت در جواهرسازی

الکساندرایت یکی از کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین سنگ‌ها در صنعت جواهرسازی است. این سنگ در سال ۱۸۳۰ در کوه‌های اورال امپراطوری روسیه کشف گردید. امروزه این جواهر در نقاط مختلفی از جهان از جمله برزیل، سریلانکا، میانمار و قسمت‌های شرقی آفریقا نیز یافت می‌شود، اما هنوز با ارزش‌ترین و زیباترین نمونه‌های آن متعلق به کشور روسیه است.

الکساندرایت به عنوان جواهری چند رنگ شناخته می‌شود. این سنگ در مجاورت نورهای مختلف به رنگ‌های متفاوتی درمی‌آید. به طور مثال در برابر نور خورشید به رنگ سبز و در مقابل نور رشته‌ای به رنگ قرمز دیده می‌شود. هرچه رنگ این جواهر به قرمز و سبز خالص نزدیک‌تر گردد، ارزش آن نیز بیشتر می‌شود و سنگ‌های الکساندرایتی که به رنگ‌های سبزآبی، بنفش و یا قرمز-قهوه‌ای درمی‌آیند، دارای ارزش به نسبت کمتری هستند. این سنگ به عنوان سنگ ماه تولد متولدین ژوئن شناخته می‌شود.

سنگ آمتیست در جواهرسازی

یونانیان باستان معتقد بودند که این سنگ، جواهری قدرتمند است که از صاحب خود محافظت می‌نماید. برخی بر این باورند که این سنگ می‌تواند اثر هوشیارکنندگی بر افرادی داشته باشد که به دلیل مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر هوشیاری خود را از دست داده‌اند.

سنگ آمتیست از خانواده‌ی سنگ‌های کوارتز است و رنگی بنفش دارد. از آنجایی که رنگ بنفش خواص رنگ‌های گرم و سرد را با هم داراست، بنابراین می‌توان آن را هم بر روی فلزات سفید و هم طلایی استفاده نمود.

این سنگ در نقاط مختلفی از جهان چون آلمان، اروپای شرقی، آمریکا و آفریقا یافت می‌شود، اما بهترین نمونه‌ی آن متعلق به کشور روسیه است. هرچه میزان رنگ قرمز موجود در این سنگ بیشتر باشد ارزش آن نیز بیشتر می‌گردد. این سنگ نماد تولد متولدین ماه فوریه است.

سنگ آکوامارین در جواهرسازی

آکوامارین در زبان لاتین به معنای آب دریا است. اعتقاد بر آن است که این سنگ می‌تواند اثرات آرام بخشی و وفاداری بر ازدواج داشته باشد، از این رو به عنوان هدیه‌ای مناسب برای سالگرد ازدواج شناخته می‌شود. این سنگ زیبا طیف گسترده‌ای از رنگ‌های آبی را شامل می‌شود. نمونه‌های پررنگ آن کمیاب‌ترند و از این رو دارای قیمت بالاتری نیز هستند. این سنگ زیبا به عنوان سنگ متولدین ماه مارچ شناخته می‌شود.

سنگ سیترین در جواهرسازی

کلمه‌ی فرانسوی سیترین به معنای لیمو است. این سنگ طیف گسترده از خانواده‌ی رنگ‌های زرد را از زرد کمرنگ تا قهوه‌ای تا شامل می‌شود. گذشتگان بر این باور بودند که سنگ سیترین هدیه‌ای از جانب خورشید است و دارای قدرت انرژی و زندگی بخشی می‌باشد. این سنگ همچنین جذب کننده‌ی عشق و شادی است. این سنگ به عنوان سنگ متولدین ماه نوامبر نیز محسوب می گردد.

سنگ الماس در جواهرسازی

الماس به عنوان معروف‌ترین و گران قیمت‌ترین سنگ در جواهر سازی شناخته می‌شود. بی شک الماس یکی از جذاب‌ترین سنگ‌ها برای هر نوع جواهری محسوب می‌شود و زمانی که برش برلیان بر روی آن انجام می‌شود، زیبایی دوچندانی پیدا نموده و درخشندگی آن چند برابر می‌شود. الماس سنگی است که بر روی سطح زمین تشکیل نمی‌شود و به دما و فشاری نیاز دارد که در عمق چندصد مایلی زمین اتفاق می‌افتد. اگر شرایط خاص مورد نظر ایجاد شود، الماس پدید می‌آید و اگر این شرایط فراهم نشود، به جای الماس، گرافیت تشکیل می‌شود.

الماس‌ها دارای رنگ‌های مختلفی هستند و طیف وسیعی از رنگ‌ها را از نمونه‌های بی‌رنگ تا سیاه شامل می‌شوند. گونه‌های بی رنگ آن پرکاربردترین الماس‌ها در صنعت جواهرسازی هستند. الماس به عنوان نماد عشق جاودانه شناخته می‌شود و سنگ ماه تولد متولدین آپریل است.

سنگ زمرد در جواهرسازی

زمرد سنگی سبز رنگ است که در صنعت جواهر سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جواهر زیبا در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از کوه‌های smaragdus در مصر استخراج می‌شده است، اما در حال حاضر کشور کلمبیا به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی زمرد در جهان شناخته می‌شود.

این سنگ از دیرباز به عنوان جواهری بسیار مجلل و کمیاب شناخته می‌شده به طوریکه کلوئپاترا پادشاه زن مصر باستان به پوشیدن لباس‌هایی مزین شده با زمرد، شهرت داشته است.

از آنجاییکه رنگ سبز نمادی از زندگی و تولد دوباره است، مصریان باستان مردگان خود را با زمردی سبز رنگ، مومیایی می‌کردند، چرا که اعتقاد داشتند این کار موجب تولد دوباره‌ی آنها خواهد شد. سنگ‌های زمرد با رنگ‌های عمیق‌تر از ارزش بیشتری برخوردارند. این سنگ به عنوان سنگ متولدین ماه می شناخته می شود. اگر تا به اینجا از مطالعه مطلب پرکاربردترین سنگ‌ها در جواهرسازی لذت بردید با ما در ادامه این مطلب نیز همراه باشید.

سنگ گارنت در جواهرسازی

سنگ‌های گارنت به عنوان سنگ‌هایی قیمتی تا نیمه قیمتی شناخته می‌شوند. این جواهر زیبا طیف وسیعی از رنگ‌ها را در برمی‌گیرد به طوری‌که به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، پرتقالی و سبز و… در نقاط مختلف جهان یافت می‌شود.

افسانه‌های متعددی درباره‌ی این جواهر گرانبها وجود دارد. به طور مثال گفته می‌شود زمانی‌که حضرت نوح روشنایی کافی برای هدایت کشتی‌اش را نداشته است، با فانوسی از جنس سنگ گارنت مسیر حرکت را روشن می‌نموده؛ از این رو این سنگ به عنوانی نمادی برای محافظت از مسافران در برابر حوادث ناخوشایند، شناخته می‌شود. گارنت جواهری درخشان و زیبا با رنگ‌هایی بسیار جذاب است که آن را برای هدیه دادن بسیار مناسب می‌سازد.

سنگ جید در جواهرسازی

جید جواهری مات و صاف است که با هاله‌ای از رنگ‌های سبز زمردی، کرم، زرد، سفید، بنفش و نارنجی یافت می‌شود و در ساخت جواهرات خاص بسیار کاربرد دارد.

این سنگ به عنوان جواهر سلطنتی کشور چین شناخته می‌شود؛ چرا که آنها معتقدند سنگ جید به دلیل براق بودن و رنگ منحصر به فردش از آسمان نازل شده است، از این رو به عنوان مورد احترام‌ترین سنگ در آسیای شرقی شناخته می‌گردد و مظهری از آرامش و صلح است.

سنگ لاجورد در جواهرسازی

لاجورد سنگی به رنگ آبی اقیانوسی است و به عنوان جواهری بسیار گرانبها شناخته می‌شود. لاجورد را در ایران با نام سنگ ارمنی نیز می‌شناسند. در دوران باستان این سنگ بسیار نادر و گرانبها و مورد استفاده‌ی خاندان سلطنتی بوده، از این رو به عنوان نشانی از برتری و ثروت صاحبان خود تلقی می‌شده است. بسیاری معتقد هستند این جواهر نماد صداقت است و اعتقادشان بر این است که لاجورد تاثیر مثبتی بر روابط صاحب خود با اطرافیان می‌گذارد.

سنگ ماه در جواهرسازی

در روم باستان اعتقاد بر این بود که این سنگ تکه‎ای از ماه است، چرا که ساختار لایه‌ای و رنگ خاص آن یادآور درخشش ماه در شب می‌باشد. این جواهر گرانبها و نادر به رنگ‌های مختلفی از جمله بی رنگ، سبز، صورتی، زرد، خاکستری و قهوه‌ای وجود دارد، اما ارزشمندترین نوع آن به رنگ آبی روشن، متمایل به رنگ پوست بدن است.

در گذشته هندوها سنگ ماه را به عنوان سنگی مقدس می‌شناختند و معتقد بودند که به همراه داشتن آن موجب خوش اقبالی صاحب خود می‌شود.

سنگ مروارید در جواهرسازی

مروارید گوهری است که از ۶۰۰۰ سال پیش به عنوان زینت مورد استفاده قرار می گرفته است و دارای جایگاهی مقدس بوده، به طوری که ایرانیان قدیم بر این باور بوده‌اند که مروارید اشک خدایان است و مردمان چین اعتقاد داشتند که ماه این جواهر زیبا را به وجود می‌آورد. مروارید گوهری درخشان و بسیار زیباست که در بدن نوعی از جانوران نرم تن به نام صدف مروارید و در مقیاس بسیار کمتر توسط حلزون تولید می گردد، به همین دلیل استخراج آن با سختی‌های فراوانی همراه است.

از این رو صنعت پرورش مروارید مصنوعی بسیار رونق پیدا نموده و به نوعی به یک صنعت پول ساز نیز تبدیل گردیده است. مرواریدها به رنگ‌های مختلفی از جمله مشکی، سفید، طلایی و رزگلد ساخته می‌شوند. اگر دانه های مروارید کمی از حالت معمولی بزرگ تر باشند، دُر نامیده می شوند. حتما کلمه دردانه را شنیده اید. دردانه به معنای دانه مروارید است و در یتیم نیز به مرواریدی گفته می شود که به تنهایی در یک صدف جای داشته باشد.

سنگ فیروزه در جواهرسازی

سنگ فیروزه یکی از شناخته شده‌ترین سنگ های جهان است که از گذشته‌های دور بسیار مورد توجه قرار داشته و در صنعت جواهرسازی مورد استفاده قرار می گرفته است. سنگ فیروزه نماد خوش اقبالی است و استفاده از آن در طول تاریخ پیشینه‌ای دراز مدت دارد. به طور مثال این سنگ ارزشمند توسط فراعنه‌ی مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته. سرخ پوستان آمریکایی نیز برای مزین نمودن لباس‌های خود از این سنگ استفاده می‌کردند. مرغوب‌ترین نمونه‌ی فیروزه، فیروزه‌ی نیشابور است که ارزش بسیار بالایی دارد.

منبع: پرامون

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا