مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


اخبارالماسصنف طلا و جواهر

کاهش قیمت الماس با شروع سال نوی میلادی

  • الماس‌های خام

 De Beersقیمت الماس خام را در فروش ژانویه خود به طور متوسط ​​13 درصد کاهش داد و به انعطاف پذیری مشتریان برای به تعویق انداختن خرید خود پایان داد.

با وجود کاهش قیمت، الماس‌های خام De Beers همچنان گران‌تر از الماس‌های فروخته شده در حراج‌های بازار آزاد هستند. مشتریان ادعا می کنند که الماس خام از De Beers هنوز برای آنها سودآور نیست. خریداران الماس صیقل داده شده خرید خود را به تعویق انداخته‌‌اند تا ببینند تخفیف های بیشتری ارائه می شود یا خیر.

تقاضا در چین برای الماس در آستانه سال نو ضعیف است و مصرف کنندگان جایگزین‌های ارزان تر مانند مروارید و سنگ‌های قیمتی را ترجیح می‌دهند. ایالات متحده در ماه نوامبر با کاهش 22 درصدی واردات الماس صیقل داده شده به 1.2 میلیارد دلار در مقایسه با سال قبل مواجه شد. صادرات الماس صیقلی هند در دسامبر با 32 درصد کاهش به 862 میلیون دلار و واردات الماس خام با 14 درصد کاهش به 1.3 میلیارد دلار رسید.

  • الماس‌های تراش خورده

تقاضا برای الماس های فانتزی و غیر گرد، در مقایسه با الماس های گرد ضعیف تر است.

فروشندگان الماس‌های فانتزی در مقایسه با فروشندگان الماس‌های گرد در استراتژی‌های قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیرتر هستند، که نشان‌دهنده بازار رقابتی‌تر برای اشکال فانتزی است. در بین اشکال فانتزی، بیضی، زمرد و گلابی در حال حاضر بیشترین تقاضا را دارند. از سوی دیگر، الماس های قلبی شکل، برش های پرنسسی و کاشن فروش ضعیف تری را تجربه می کنند.

الماس های بیضی بلندتر، گلابی، درخشنده و مربعی شکل در مقایسه با سنگ های کوتاه تر به همان شکل قیمت های بالاتری دارند. الماس های با نسبت های متوسط ​​و کوتاه برای فروش در بازار چالش بیشتری دارند. کمبود عرضه برای الماس های مارکیز شکل وجود دارد که باعث ثبات قیمت آن شده.

الماس‌های خوش تراش فانتزی به دلیل کمیاب بودن و مطلوبیت از حق بیمه بالاتری برخوردار هستند. خرده فروشان در حال گسترش دامنه محصولات خود هستند تا طیف وسیع تری از الماس های فانتزی را در بر گیرند، زیرا مصرف کنندگان به دنبال برش های جایگزین فراتر از شکل گرد مرسوم هستند.

الماس های فانتزی بزرگ با قیمت های بالاتر از حد معمول معامله می شوند که نشان دهنده تقاضا برای سنگ های بزرگتر در اشکال غیر گرد است. الماس های فانتزی شکل که تولید خارج از محصول (ضعیف تراش) هستند یا کیفیت تراش کمتری دارند ممکن است نقدینگی محدودی در بازار داشته باشند، به این معنی که فروش آنها سخت تر است.

  • ایالات متحده:

بازار در ایالات متحده نتایج متفاوتی را تجربه می کند. برخی از فروشندگان گزارش می‌کنند که ژانویه کندتر از سال‌های گذشته بود. با این حال، سایر فروشندگان تقاضای ثابتی از خرده فروشان دارند، به ویژه برای الماس های گردی که کمتر از 3 قیراط هستند و دارای درجه شفافیت VS-SI (بسیار کم تا کم شامل می شوند). همچنین علاقه خاصی به الماس های بیضی و گلابی شکل وجود دارد.

بر اساس گزارش اداره سرشماری، از نظر روحیات مصرف کننده، بازار مثبت است. فروش کلی خرده فروشی در ایالات متحده نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش یافت و در دسامبر به 709.9 میلیارد دلار رسید.

  • بلژیک:

صنعت الماس در بلژیک در حال حاضر محتاط است. کاهش عرضه الماس وجود داشته است که تجارت را ثابت نگه داشته است. تقاضای ثابتی به طور خاص برای الماس 1 قیراط وجود دارد. با این حال، تقاضا برای الماس های سایزهای دیگر در مقایسه با دوره های قبلی کمتر است.

بازار الماس هایی با شفافیت کمتر، به ویژه IS و پایین تر، ضعیف است. این نشان می دهد که تقاضای کمتری برای الماس هایی با اجزاء و لکه های قابل مشاهده وجود دارد.

دلالان بلژیکی که به نمایشگاه عتیقه میامی سفر کرده اند، از علاقه جدید به الماس های رنگارنگ گزارش می‌کنند. با این حال، آنها منتظرند ببینند که آیا این علاقه قبل از هر تصمیم یا تعهدی به فروش واقعی تبدیل می شود یا خیر.

از سوی دیگر، سفارشات چینی با کسادی است و این نشان می دهد که خرید فعال از سوی خریداران چینی در بازار الماس وجود ندارد.

  • هند:

در هند، کاهش انبار الماس وجود داشته است که به ثبات قیمت آن کمک کرده است. این کاهش موجودی در نتیجه توقف واردات دو ماهه برخی از الماس ها است. در نتیجه، مقدار کمی از آن دسته بندی های خاص وجود دارد.

 تقاضا برای الماس از بازارهای ایالات متحده و هنگ کنگ وجود دارد. با این حال، بازار در چین نسبتاً آرام است که نشان دهنده عدم فعالیت خرید قابل توجه از سوی خریداران چینی است.

با توجه به ادامه فصل عروسی که پیش بینی می شود تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد، خوش بینی به بازار داخلی در هند وجود دارد. فصل عروسی به طور سنتی باعث افزایش تقاضا برای الماس و سایر کالاهای لوکس می شود.

کاهش قیمت‌ها توسط De Beers باعث تحریک فروش الماس خام شده است. با این حال، نگرانی هایی وجود دارد که قیمت الماس های خام هنوز توسط برخی از فعالان صنعت بسیار گران تلقی می شود.

  • هنگ کنگ:

تجارت در هنگ کنگ این زمان از سال کندتر از حد معمول است. دورنمای متفاوتی برای سال نوی چینی پیش رو وجود دارد و انتظار می‌رود فعالیت معاملات زودتر از حد معمول به پایان برسد. در پاسخ به کندی تجارت، فروشندگان در هنگ کنگ فعالانه به دنبال راه هایی برای تحریک فروش هستند.

تقاضای ثابتی برای الماس های گرد با اندازه 1 قیراط و درجه های رنگی از D تا J و همچنین درجه شفافیت از VVS (بسیار بسیار کم) تا VS (بسیار کم) وجود دارد.

با این حال، فروش در بازار چین ضعیف است. به دلیل رکود اقتصادی، مصرف کنندگان بودجه خود را کاهش داده اند و در نتیجه، الماس های طبیعی به گزینه های دیگری مانند مروارید، سنگ های قیمتی و الماس های آزمایشگاهی دست می یابند. این نشان می دهد که مصرف کنندگان در چین جایگزین های مقرون به صرفه تری را برای الماس طبیعی در خرید خود انتخاب می کنند.

الماس‌های صیقلی به دست آمده از سنگ‌های خام دقیقاً همان الماس‌هایی هستند که سال گذشته در رقابت با الماس‌های تولیدشده در آزمایشگاه بیشترین آسیب را دیدند. از آنجایی که مواد مصنوعی ارزان‌تر هستند، بسیاری از مصرف‌کنندگان آمریکایی سنگ‌های بزرگ‌تر و با عیار بالاتر را با همان قیمت انتخاب کردند.

از طرف دیگر، یک خریدار می تواند سنگ بزرگتر را به جای رنگ و شفافیت بالاتر، دوباره با همان قیمت دریافت کند. به همین دلیل است که تقاضا برای آن دسته از الماس های طبیعی در سال 2023 کاهش یافت. پس چرا De Beers الان قیمت ها را کاهش داد؟

De Beers در جولای سال گذشته، زمانی که بازار خیلی بد بود، قیمت ها را پایین تر آورده بود. اما با بدتر شدن بازار و کاهش قیمت‌های صیقلی از اوت به بعد، De Beers هیچ کاهش بیشتری در قیمت‌ها انجام نداد، زیرا تمایل داشت به جای کاهش قیمت‌ها، در طول رکود عمیق، حجم کمتری بفروشد. اکنون بازار اندکی بهبود یافته است، زیرا به دلیل تقاضای تعطیلات و توقف دو ماهه واردات خام هند، De Beers به ​​وضوح تصمیم گرفته است که می تواند با هماهنگ کردن قیمت های خام با قیمت های صیقلی، تقاضا را تحریک کند. در تمام دسته های دیگر الماس های خشن که De Beers می فروشد، میانگین کاهش قیمت آن در این ماه حدود 10٪ تا 15 بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا