مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیصنف طلا و جواهر

همه چیز در مورد مروارید ها

مروارید سنگ تولد ماه ژوئن (خرداد و تیر)

مروارید، یکی از سه سنگ تولد ماه ژوئن (خردادو تیر)، همراه با الکساندریت و سنگ ماه، در رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارد. اگرچه آشناترین رنگ های مروارید سفید، کرم و سیاه هستند، پالت رنگی این گوهر قیمتی زیبا به رنگ های مختلف گسترش می یابد.

الکساندریت

سنگ ماه
مروارید

مروارید چیست و از کجا آمده؟

مرواریدها گوهر های قیمتی آلی هستند که در بافت نرم نرم تنان زنده مانند صدف ها تشکیل می شوند.نام مروارید از کلمه لاتین “perna” به معنای پا گرفته شده است که تصور می شود به دلیل شکل پای نرم تنان دوکفه ای باشد. همچنین قابل ذکر است که نام علمی یک نوع صدف Margaritiferidae است که از کلمه پارسی قدیم «مروارید» گرفته شده است که به نوبه خود منبع نام انگلیسی مارگارت است. قدیمی ترین مرجع ثبت شده، مروارید 7500 ساله ام القوین است که در قبری در امارات یافت شده است.مرواریدها در لایه‌های متحدالمرکزی در اطراف یک ماده تحریک‌کننده میکروسکوپی ساخته می‌شوند و از nacre تشکیل شده‌اند که به نوبه خود متشکل از کربنات کلسیم (آراگونیت) و کنچیولین است که پروتئین پیچیده‌ای است که پوسته‌های نرم تن را تشکیل می‌دهد.

چگونه مروارید تبدیل به گوهری گران قیمت شد؟

قبل از اینکه مروارید توسط انسان کشت شود، از خلیج فارس، آب های سریلانکا و منابع آب شیرین در اروپا و چین برداشت می شد. بعدها مروارید در آمریکای جنوبی کشف شد. هنگامی که مرواریدهای طبیعی در اوایل قرن بیستم تقریباً تمام شد، مردم روش هایی را برای پرورش مروارید، ابتدا در چین و ژاپن و سپس در سراسر جهان توسعه دادند.جواهرات طبیعی که به آنها مروارید وحشی نیز گفته می شود، بسیار کمیاب، گران قیمت و معمولا کوچک هستند.

کیفیت NACRE

کیفیت گل مروارید یکی از مهمترین فاکتورهای ارزشی است. ضخامت آن تعیین کننده زیبایی و ماندگاری نگین است.

فاکتورهای کیفیت مروارید

مروارید ها را از برخی عوامل کیفی مانند کیفیت گل، درخشندگی، کیفیت سطح، رنگ، اندازه و شکل می‌توان دسته بندی کرد و این فاکتور ها ارزش کلی مروارید را تعیین می کند.

درخشش مروارید

درخشش احتمالاً مهم‌ترین فاکتور ارزش مروارید است و ارتباط نزدیکی با کیفیت گل یا nacre مروارید دارد. این درخشش با ورود نور به مروارید و انعکاس آن به بیننده از طریق لایه‌های nacre تولید می‌شود.درخشش یک ویژگی کیفی است که میزان درخشان و براق بودن یک مروارید را اندازه می‌گیرد. به عبارت دیگر زیبایی بی نظیری به مروارید می بخشد. هر چه درخشش بیشتر باشد، مروارید ارزشمندتر است.

کیفیت درخشش مروارید

کیفیت درخشندگی به میزان یکنواخت و صاف بودن لایه‌های مارپیچ بستگی دارد و در مقیاس زیر درجه‌بندی می‌شود: عالی – بازتاب ها روشن و تیز به نظر می رسند.

بسیار خوب – بازتاب ها روشن و تقریباً تیز به نظر می رسند.

خوب – انعکاس ها روشن هستند اما تیز نیستند و در اطراف لبه ها کمی مه آلود هستند.

منصفانه – بازتاب ها ضعیف و تار هستند.

ضعیف – انعکاس ها کم نور و پراکنده هستند.

کیفیت سطح مروارید

کیفیت سطح مشخصه ای است که نشان می دهد مروارید چقدر تمیز، صاف و بدون لک است. مانند سایر سنگ های قیمتی رنگی، مروارید به ندرت به کمال می رسد.نوع عیوب سطح مشخص می کند که لکه ها تا چه حد قابل توجه هستند و آیا بر دوام مروارید تأثیر می گذارند یا خیر. به عنوان مثال، خراشیدگی ها خراش یا خراش هایی هستند که بر درخشندگی یا رنگ سنگ تأثیر می گذارند.

طرز نگهداری مروارید

مروارید نیاز به نگهداری خاصی دارد. می تواند به راحتی توسط ضربه های تصادفی، مواد شیمیایی خشن و حتی عطر شما آسیب ببیند.به یاد داشته باشید که جواهرات مروارید خود را قبل از تمیز کردن خانه بردارید، زیرا این جواهر به مواد شیمیایی مانند آمونیاک، الکل و سایر اسیدها حساس است. به طور مشابه، مواد شیمیایی حاصل از آرایش، اسپری مو، عطر و کرم های بدن می توانند رنگ سنگ قیمتی را تغییر دهند. به شدت توصیه می شود که مرواریدهای خود را بعد از هر بار پوشیدن با یک پارچه نرم تمیز پاک کنید. این امر باعث جلوگیری از تجمع روغن و کثیفی می شود.

برای تمیز کردن مرواریدهای خود در خانه، از صابون ظرفشویی ملایم و آب معدنی یا مقطر استفاده کنید. آب لوله کشی اغلب حاوی کلر است که می تواند به مروارید آسیب برساند.هنگام نگهداری جواهرات مروارید، آن را از سایر سنگ های قیمتی سخت تر جدا نگه دارید تا از خراشیدگی محافظت کنید. به عنوان یک قانون کلی، شما باید مرواریدهای خود را در فضایی با گردش هوای خوب نگهداری کنید. آنها را بیرون بیاورید و مرتباً بپوشید، زیرا اگر مرواریدهایتان را برای مدت طولانی در انبار نگه دارید، آب آنها را کم کرده و باعث کدر شدن آن می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا