مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


صنف طلا و جواهرطراحی و ساختمفاخر طلا و جواهر

معرفی مفاخر صنعت طلا و جواهر ایران زمین

Mohammad Jafar Fakhrmovahedi

هنرمند زریــن دســــــت

استـاد محمــد جعفــر فخــر موحــدی

هنر یکی از جذاب‌ترین عرصه‌های فعالیت در هر کشوری است که مخاطبان بسیاری دارد، نواختن یک قطعه موسیقی، طراحی و ساخت یک قطعه جواهر یا یک اثر نقاشی گاهی چنان خاطره‌انگیز می‌شود که نیازی به تعریف ندارد، دنیای هنر و هنرآموزی یکی از عرصه‌هایی است که بیشترین همایش‌ها و جشنواره‌ها را در جهان به خود اختصاص داده است، سالانه در جشنواره‌ها به بسیاری از حائزان رتبه‌های برتر هدایا و لوح تقدیرهایی اهدا می‌شود و برخی آثار در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

دنیای هنر در صنعت طلا و جواهر عرصه عشق است که زنده یاد استاد محمد جعفر فخر موحدی با گام نهادن در این عرصه توانستند موفقیت‌های چشمگیری به دست بیاورند در این راستا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده و نهفته در ذات هنر برای انتقال مفاهیم هنری، تلاش برای خلق آثاری بدیع، جذاب و فاخر هنری، وجهه همت اصحاب هنر قرار گرفت که به بار نشستن آن مرهون تلاش ایشان بوده است.

هنرمندی فرهیخته که با کیمیای عشق فیروزه و طلا را جان می‌داد و یادگاران بی‌شمارش در برخی موزه‌های طلا و جواهر جلوه‌گری می‌کند.

استاد محمد جعفر فخر موحدی از دوران کودکی و آغاز نوجوانی در عرصه طراحی و ساخت جواهر زیر نظر استادان فن یکی از با استعدادترین جواهرسازان و طراحان گردید. با استفاده از نبوغ ذاتی خود، شکوه و عظمت خلقت و طبیعت را به زیبایی نظاره می‌کرد. او علاقه بسیاری به خلق تندیس‌هایی از جنس طلا و جواهر داشت، طاووس‌هایی به صورت نر و ماده که در ابعاد بزرگی طراحی، ساخته، مخراج‌کاری و اجرا می‌شد. به دلیل انرژی جاری در گوهرها و جواهرات به طرز شگفت‌انگیزی شیدا و عاشق جواهر گشت. وی همیشه اذعان می‌داشت پاکی را در الماس، عشق را در زمرد و ثروت و توانگری را در دانه‌های سفید و غلطان مروارید می‌توان یافت.

استفاده از بهترین فیروزه جهان، فیروزه نیشابور ایرانی در آثارش، ارزشمندترین ‌یادرگار وی است که همواره نظر بر برکت سنگ و خوش یمنی آن داشت. آرامش درون و وجودش بر زیبایی آثارش می‌افزود.

میترا فخر موحدی

طاووس مرغی بهشتی

طاووس مرغی بهشتی است که نماد جهان و کیهان است. هنگامی که با دم خود چتری می‌گشاید، علامت و نماد کیهان یا قرص کامل ماه و خورشید را تداعی می‌کند و همه رنگ‌ها در پرهای او جلوه‌گر می‌شود؛ از این ‌رو مظهری از طبیعت و لطافت خداوند است.طاووس از پرندگانی است که به واسطه پرهای زیبایش معروف است؛ از این ‌رو مدت‌هاست که در هنر و ادبیات شرق و غرب شهرت داشته و نماد شکوه ، تجمل، فخر و زیبایی دنیایی و برانگیختن ستایش دیگران است.

طاووس با مفاهیم معنوی همچون بهشت و… ارتباط دارد و نقش‌مایه‌های آن را در میان تزئینات اماکن مقدس در دوره‌های مختلف می‌توان دید. از آنجا که این پرنده بهشتی نماد شکوه و سلطنت بوده است، از دوران ساسانیان به نقش و نماد آن اهمیت داده می‌شد و تصویر آن در نقش ‌برجسته طاق‌بستان، لوح‌های گچی تیسفون، پارچه‌ها و مهره‌های این دوره دیده می‌شود؛ همچنین نقش طاووس در دو طرف درخت زندگی قرار گرفته است و در دوره اسلامی این پرنده، نگهبان درخت طوبی در بهشت است.


قسمت‌هایی از تندیس طاووس ماده که توسط استاد محمد جعفر فخرموحدی طراحی و ساخته و اجرا شده است. این قطعات از طلا و جواهر، فیروزه نیشابور، یاقوت قرمز، الماس و نقره ساخته شده‌اند. سال ساخت 1348 – 1345

استاد در حال بازدید و کارشناسی در موزه ملی جواهرات ایران

(سال 1385)

Master is Evaluating of gold pieces in Iranian National Museum (2006)

آویز طلای 18 عیار، فیروزه نیشابور با تراش اشک

Pendent 18K Gold, Pear Shape Matrix

Neyshabour Turquoise

آویز گل سینه طلای 18 عیار، یاقوت قرمز با تراش برلیان، فیروزه نیشابور با تراش گرد

Pendent-Brooch 18K Gold, Ruby Round Cut, Pear & Round Shape Matrix Neyshabour Turquoisee

دستبند طلای 18 عیار، طرح گل ایرانی اره کاری و حکاکی، فیروزه نیشابور تراش بیضی و گرد

Bracelet 18K Gold, Iranian Floret Design

دکمه سردست طلای 18 عیار، طرح گل ایرانی حکاکی شده، فیروزه نیشابور تراش بیضی

Cuff Links 18K Gold, Engraved Insignia of the Iranian floret Design & Oval Shape

Neyshabour Turquoise

آویز طلای 18 عیار، الماس با تراش برلیان، فیروزه شجری نیشابور با تراش اشک

Pendent 18K gold, Diamond Round Cut, Pear Shape Matrix Neyshabour Turquoise

انگشتر طلای 18 عیار، ملیله‌کاری،

فیروزه شجری نیشابور، با تراش بیضی

Ring 18K Gold, Oval Shape

Neyshabor Matrix Turquoise

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا