مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


برندهاسبک زندگیکسب و کار

19 راز مهم موفقیت پولدارترین مرد

معجزه نکردم!

بيل گيتس وقتي كه فقط 20 سال داشت مدير مايكروسافت شد. او در سي سالگي عنوان جوانترين ميلياردر دنيا را به خود اختصاصداد و براي تكميل ركوردهايش در 39سالگي عنوان پولدارترين مرد روي كرهي زمين به او اختصاص يافت. بيل گيتس روزي مثل همه ما فقط يك انسان معمولي بود اما او از استعدادي كه داشت بهترين استفاده را برد و با تلاش و سختكوشي مايكروسافت را تاسيس كرد و حالا به تمام چيزهايي كه در واقع لياقت آنها را داشته مثل ثروت، قدرت، اعتبار و احترام رسيده است. اما حتي ثروتمندترين مرد دنيا هم براي رسيدن به اين مرحله روزهاي سختي را در زندگي گذرانده است؛ فكرميكنيد او هرگز براي حفظ و توسعه شغل خود نجنگيده است؟ تصور ميكنيد مادرزادي خوش شانس بوده و تمامياين استعدادهارا در وجودش داشتهاست؟ البته كه نه! گيتس از سختيها و تجارب زندگي درس گرفته و قادر به مقابله با آنها بوده است. همواره بهخاطر داشته باشيد كه خواستن توانستن است و اگر او توانسته به چنين جايگاهي دستيابد پس شما هم ميتوانيد. بيل گيتس اصول زير را به عنوان رموز موفقيت خود معرفي كردهاست.

1- زندگي خود را‌ همانگونه كه هست، بپذيريد

شما بايد قبول‌كنيد كه زندگي پستي و بلندي دارد و شرايط هميشه عادلانه نيست. هيچ‌كس مادرزادي كامل و خوش‌شانس نمي‌باشد ابتدا بايد زندگيتان را بپذيريد و سپس آن را تغيير دهيد. ايـن‌كــه زنــدگي شما در آينده چگونه خواهـد بود به ‌طور كامل به شما بستگي‌دارد. شما بايد بتوانيد زندگي شخصي خـود را مديـريت‌كنيـد و كنترل آن را در دست بگيريد.

2- به‌دنبال موفقيت باشيد

براي اين دنيا مهم نيست شما چه‌كسي هستيد. شما بايد خودتان به‌دنبال موفقيت برويد و سپس يك‌جاي ثابت و محكم در زندگي پيدا كنيد. موفقيت، بالاترين مرتبه در زندگي است. مي‌تواند رفتار و عادات و حتي اعتبار شما را تغيير دهد اما ابتدا بايد باوركنيد كه شما هم مي‌توانيد موفق‌شويد.

3- نابرده رنج گنج ميسر نمي‌شود

موفقيت خودبه‌خود به‌دست نمي‌آيد. اگر به‌دنبال موفقيت هستيد بايد براي آن تلاش‌كنيد و تاوانش را بپردازيد اين اساسي‌ترين اصل در زندگي شما است. شما هرگز بدون تلاش و سخت‌كوشي نمي‌توانيد مديرعامل يك شركت شويد و اگر سخت كار نكنيد هرگز نمي‌توانيد درآمد ماهيانه بالايي‌ داشته‌باشيد. يادتان باشد هيچ‌چيز در زندگي راحت بدست نمي‌آيد. نمي‌توانيد يك شبه ره صد ساله را طي‌كنيد و بدون تلاش به چيزي كه مي‌خواهيد دست‌يابيد. فكر نكنيد بالاخره يك روز درهاي خوش‌شانسي آسمان براي موفقيت شما باز خواهندشد. اگر سعي و تلاش نكرده‌باشيد، موفقيت از آن شما نخواهدبود.

4- رفتار خود را تغيير دهيد

اگر فكر مي‌كنيد معلم مدرسه يا استاد دانشگاهتان خيلي سخت‌گير است به رييس خود پس از سركار رفتن فكركنيد! مطمئن باشيد او به مراتب سختگيرتر از معلم و استادتان خواهد بود. بنابراين انتقادكردن از ديگران را تمام‌كنيد و رفتار و نوع بينش خود را نسبت به اطرافتان تغيير دهيد.

5- هر چيزي اهميت خاص خود را دارد

مهم نيست تجارت شما كوچك يا بزرگ است، مهم اين است كه مي‌تواند براي شما پول‌ساز باشد. تجارت‌هاي كوچك مي‌توانند به تجارت‌هاي بزرگ تبديل شوند. بنابراين اگر هر روز گام كوچكي برداريد، روزي دستاورد بزرگي خواهيدداشت. هميشه يادتان باشد دستاوردهاي بزرگ با گام‌هاي كوچك شروع شد‌ه‌اند.

6- از اشتباهات خود تجربه كسب كنيد

اين مهم‌ترين اصلي است كه بيل گيتس به آن اشاره مي‌كند. از اشتباهات خود درس بگيريد. هيچ انساني در دنيا كامل نيست و همه اشتباه مي‌كنند، اما مهم‌ترين اصل اين است كه از اشتباهات خود درس بگيريد و آنها را تكرار نكنيد. شما با اين كار به خودتان ثابت مي‌كنيد كه لياقت رسيدن به درجات بالاي موفقيت را داريد.

7- به خودتان متكي باشيد

شما در اين دنيا بايد بيشتر كارها را خودتان انجام دهيد. به ديگران تكيه و روي آن‌ها حساب نكنيد. چنانچه به ديگران تكيه‌كنيد رمز و راز كار را ياد نخواهيد گرفت. هرچه بيشتر به آنها متكي باشيد، بيشتر به آنها وابسته‌مي‌‌شويد و اختيار امور از دستانتان خارج‌ مي‌شود. فراموش نكنيد كه اين موفقيت شخص شما است، نه موفقيت ديگران!

8- شانس فقط يك‌بار در خانه شما را مي‌زند

بسياري از فرصت‌ها فقط يك‌بار در زندگي اتفاق مي‌افتند بنابراين بايد از اين شانس و موقعيت بهترين استفاده را كنيد و قدرش را بدانيد. اما نگران نباشيد در اكثر مواقع چنانچه فرصتي را از دست دهيد مي‌توانيد آن را دوباره خلق كنيد.

9- وقت شما ارزشمند است

ما فقط 24 ساعت در شبانه روز و 365 روز در سال داريم. پس در واقع زمان زيادي در اختيار نداريم. زندگي كوتاه است. شما بايد يادبگيريد كه وقت و زمان‌ شما بسيار ارزشمند است. از زمانتان براي رسيدن به موفقيت و كسب تجربه استفاده كنيد. هميشه يادتان باشد كه كار امروز را به فردا نيندازيد!

10- آنچه كه ضرورت دارد را انجام دهيد

آنچه در تلويزيون تماشا مي‌كنيد دنياي واقعي نيست. زندگي، فيلم و رويا نيست، ‌شما بايد درون جامعه باشيد و با تلاش زندگيتان را بسازيد.

11- با اطرافيان‌ مهربان باشيد

اين قانون طلايي زندگي را فراموش نكنيد. كه اگر با اطرافيانتان مهربان باشيد آنها هم با مهرباني با شما رفتار خواهندكرد. بنابراين اگر دوست داريد پولدار شويد، اول اطرافيانتان را پولدار كنيد! اين قانون طلايي زندگي تغيير نخواهد كرد و شما هم اگر مي‌خواهيد موفق شويد بايد آن را دنبال كنيد.

12- هدف و بصيرت داشته‌باشيد

يكي از مهم‌ترين اصول براي هر موفقيت، داشتن هدف مشخص و بينش كافي‌است. تمام انسان‌هاي موفق بينش دقيقي از توقعات خود داشته‌اند. آنها توانايي تجسم ‌خواسته‌هايشان را داشته‌اند، حتي پيش از اينكه به آنها دست يابند. بيل‌گيتس به‌خوبي آينده كامپيوترها را در نرم‌افزار ديد و مطمئن بود كه در آينده آنها بيش از سخت‌‌افزار به نرم‌افزار وابسته‌ خواهند بود بنابراين هدف شما چيست؟

13- به هدف و شغلتان علاقه داشته باشيد

سعي كنيد هميشه به‌دنبال كاري برويد كه به آن علاقه داريد، اين يكي از مهم‌ترين اصول است. تا زماني كه شما دانش كافي و علاقه لازم را به‌كارتان نداشته‌باشيد هرگز به موفقيت نخواهيد رسيد چرا كه با كوچكترين شكست، نااميد و دل‌زده خواهيد شد.

14- تمام جوانب كار را در نظر بگيريد

يكي از رازهاي موفقيت مايكروسافت قابليت مديريت پروژه‌هاي متعدد به‌طور هم زمان است. بيل گيتس، يكي از نمونه‌هاي بارز يك انسان است كه داراي قابليت عمل‌كردن به چند وظيفه مي‌باشد. او مي‌تواند در يك زمان مشخص چندين كار را با هم انجام دهد و چندين پروژه را برنامه‌ريزي كند.

15- با اشخاص باهوش كار كنيد

اگر قصد تاسيس يك شركت را داريد يادتان باشد مهم‌ترين اصل، استخدام افراد باهوش و با اراده است. هراندازه انسان‌هاي لايق و دانشجوهاي باهوش را استخدام‌كنيد، سرعت و كيفيت كار شما بالاتر مي‌رود و نتيجه بهتري در مدت زمان كمتري خواهيد گرفت به‌علاوه هوش آنها به شما هم كمك مي‌كند تا تصميمات بهتري اتخاذكنيد.

16- از ديگران انتظار قدرداني نداشته باشيد

بيل گيتس يكي از افرادي است كه ارزش دوست‌هاي زياد را به خوبي مي‌داند، اما او هيچ‌گاه از كسي انتظار قدرداني و تشكر نداشته، او كارهاي بزرگي در زندگي خود انجام داده، اما هرگز منتظر قدرداني اطرافيانش نبوده‌است. شايد امروزه بيشتر كاربرهاي كامپيوتر از او براي زحماتي كه در پيشرفت تكنولوژي كشيده است قدرداني كنند، اما بسياري از اطرافيانش در ابتداي كار حتي او را تشويق هم نكردند.

17- هرگز چشم از هدف برنداريد

حتي زماني كه به موفقيت رسيديد، احساس نكنيد كه ماموريتتان تمام شده است. بيل گيتس نزديك به دو دهه است كه در بالاترين مرتبه شغلي خود قرار دارد اما زماني كه در سن 40 سالگي پولدارترين مرد دنيا لقب گرفت، باز هم از سعي و تلاش خود دست نكشيد. او مي‌گويد هميشه اين ترس را دارد كه روزي بداند مي‌توانسته به موفقيت بزرگتري دست‌يابد، اما كوتاهي كرده است!

18- ايده خود را عملي كنيد

به گفته گيتس، در طول زندگي، هميشه هزاران ايده خوب به سراغ انسان‌ها مي‌آيد و حتي فرصت‌هاي خوبي براي تحقق بخشيدن به ايده‌هايشان در اختيار آنها قرار مي‌گيرد. اما يكي از بزرگترين مشكلات انسان‌ها اين است كه ايده‌هاي خود را باور ندارند و از عمل‌كردن به آنها مي‌ترسند. اغلب، ترس از شكست و نااميدي، انسان را از تحقق آرزوهايش دور مي‌كند. شما بايد بدانيد اگر هدفتان مشخص است و دور از ذهن نيست با يك برنامه‌ريزي درست مي‌توانيد به آن دست‌يابيد. اما يادتان باشد از شكست نترسيد. چنانچه همه‌ جوانب را در نظر گرفته‌ايد و مي‌دانيد موفقيت حتمي‌است با يك يا دوبار شكست خوردن نااميد نشويد و روش‌هاي ديگري را امتحان كنيد.

19- رهبر و مدير خوبي باشيد

در صورتيكه براي رسيدن به هدف خود يك تيم تشكيل داده‌ايد، يادتان باشد نوع مديريت شما مهم‌ترين نكته براي رسيدن به موفقيت است. اين وظيفه‌ي شماست كه آنها را اميدوار نگه‌داريد و انگيـزه لازم براي رسيـدن به هدف را در آنها ايجاد كنيد. بيل گيتس هميشه دستاوردهاي خود را با كارمندانش تقسيم مي‌كند و به آنها براساس تلاشي كه داشته‌اند، پاداش، ارتقاي شغل و افزايش حقوق مي‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا