آموزشیطراحی و ساختکسب و کار

هچام آگداچ

طراح جواهرات کازابلانکا فوت و فن تجارت را بیان می‌کند

Hicham Aguedach

Casablanca Jewellery Designer Spells Out The Tricks of The Trade

به گفته هیچام آگوداچ، طراح جواهرات مراکشی، اعراب برای هنر و استعداد لازم در طراحی جواهرات ارزش زیادی قائل نیستند و طراحی را یک کار ساده و بدون زحمت می‌دانند. وی افزود، به دلیل این عدم قدردانی، اکثر اعراب هنر را ارزیابی نمی‌کنند. آگوداچ مدیر هنری در جواهرسازی “هایوت کوترو” همچنین مدرس طراحی جواهرات در آکادمی‌سلطنتی هنرهای سنتی کازابلانکا است.

آگوداچ در مصاحبه‌ای با خبر روز مصر چگونگی ورود به صنعت جواهرات و آنچه که الهام بخش خلاقیت‌های او بوده است را بیان می‌کند و همچنین در مورد برخی از چالش‌هایی که در طول زندگی حرفه‌ای خود داشته به ما می‌گوید.

 چگونه وارد تجارت جواهرات شدید؟

من از کودکی گرایش‌های هنری و عشق به نقاشی داشتم و به طراحی لباس و مد نیز علاقه داشتم، اما بر اساس میل والدینم علم فیزیک خواندم. بعد از اتمام دانشگاه وارد رشته طراحی و هنرشده و دیپلم نرم افزار طراحی گرافیک گرفتم که در ارائه اشکال مختلف هنر به من کمک کرد.

سپس قبل از رفتن به پاریس برای سمت و سو دادن به استعدادم در هنر طراحی جواهرات ظریف، مدرک کارشناسی ارشد طراحی طلا و جواهر را از آکادمی‌سلطنتی در کازابلانکا گرفتم که این مدرک مهارت مرا بهتر کرد.

من باید به دیدن معلم خود، ناتالی سوكیركا بروم، و از او برای كمك‌هایش قدردانی ویژه بکنم. او به واسطه کار با بسیاری از موسسه‌های جواهرات فرانسوی تجربه بسیار خوبی داشت و من مدت طولانی در کنار او ماندم و این امکان را به من داد تا با دستورالعمل‌های هنر جواهرات باستانی فرانسه آشنا شوم.

او به من گفت كه انتظار دارد به عنوان طراح جواهرات، آینده بزرگی در جهان عرب و اروپا داشته باشم، زیرا من بر فرهنگ عرب و اروپا اشراف داشتم و از نیازهای بازار به واسطه تربیت عرب و همچنین گشودگی مراکش به فرهنگ غربی آگاهی داشتم.

 در ابتدای کار جواهرسازی با چه چالش‌هایی روبرو شدید؟

در آغاز، در معامله با مشتریان خارج از مراکش هیچ چالش دشواری وجود نداشت، زیرا آنها با حرفه طراحی آشنایی داشته و اهمیت آن را در مقایسه با جهان عرب می‌دانستند. این چالش فقط در منطقه عرب بود زیرا آنها این شغل را نمی‌شناختند، از شروع ایده تخصصی در طراحی جواهرات و تا پایان معامله.

بسیاری از مردم جهان عرب طراحی را یک کار ساده و بدون زحمت می‌دانند اغلب برای هنر حق و ارزشی قائل نیستند.

بزرگ‌ترین مشکلی که طراحان مراکشی با آن روبرو هستند این است که شرکت‌ها و کارخانه‌ها به طراحان متخصص وابسته نیستند، زیرا هیچ طراح با تجربه‌ای وجود ندارد. در عوض، آنها از نقاشی‌های سنتی و طرح‌های کلاسیک مجلات خارجی استفاده می‌کنند، یا برخی از افرادبا استعداد در طراحی بدون نیاز به تحصیل در این زمینه، از برخی نمونه‌ها یا نقاشی‌های خارجی تقلید می‌کنند.

اکثر شرکت‌های عربی این تصور را دارند که می‌توانند محصولاتشان را بدون اتکا به طراحان ارائه دهند که این امر باعث افت کیفیت محصولاتشان شده است. آنها از نظرات طراحان در تولید محصولات و رسیدن به ایده‌ها و فن‌آوری‌های جدید که می‌توانند فروش را افزایش دهند استقبال نمی‌کنند، اما به تقلید از محصولات قدیمی‌‌تمایل دارند.

در برخی از شرکت‌ها از طراحان قدردانی نمی‌شود و آنها از دستمزدهای نامناسب رنج می‌برند. اینها همه چالش‌هایی است که سعی کردم بر آنها غلبه کنم، بنابراین می‌توانم این دیدگاه را تغییر دهم که طراحان قادر به تغییر و ارائه محصولاتی هستندکه به بهبود فروش شرکت‌ها و تامین نیازهای مشتریان مختلف کمک می‌کند.

 در کارتان از کدام سبک طراحی پیروی می‌کنید؟

اول از همه، طراح باید نیازهای مشتریان و بازار را بشناسد تا بتواند خواسته‌های آنها را تامین کند. تلاش زیادی برای یافتن سنگ‌هایی مورد نیاز طراحی و خلق قطعات بی نظیرانجام می‌دهم. همچنین، عاشق ارائه طرح‌های معاصر با ترکیبی از هنرهای بین‌المللی هستم.

 محبوب‌ترین قطعات شما کدامند؟

من جواهرات بسیاری ساخته‌ام که حاوی سنگ‌های قیمتی کمیاب هستند، اما بهترین و دوست داشتنی‌ترین طرح من حلقه ازدواجی است که برای همسرم طراحی کردم، که در ساخت آن از سنگ زمرد کلمبیا استفاده کردم که از پاریس خریده بودم.

 ترجیح می‌دهید از چه موادی استفاده کنید؟

تمام مواد چه گرانبها و چه سنتی را دوست دارم، زیرا هر کدام ارزش و ماهیت خاص خود را دارند. طراحان باید ماهیت مواد و بهترین تکنیک مورد استفاده در طراحی را برای مطابقت با توانایی خرید مشتریان بررسی کنند. برای مثال، نقره ویژگی‌های متفاوتی نسبت به طلا و الماس دارد.

 کدام قطعات یا اشکال سنگ‌های قیمتی را ترجیح می‌دهید؟

من زمرد را در برش هشت ضلعی دوست دارم، زیرا آن را در ارائه جواهرات لوکس و ظریف بهترین می‌دانم زیرا برای من یادآور پاریس به ویژه محله وندام است، که مرکز صنعت جواهرات جهان است.

 غیرمعمولترین قطعاتی که طراحی کردهاید کدامند؟

یک بارمشتری از من خواست دستبندی را طراحی کنم که نام فرزندان دوقلوی او، یک پسر و یک دختر، روی آن نوشته شده است. شرط این بود که این اسامی‌‌از قرآن کریم باشد و با یکدیگر مرتبط باشند. برای من کمی‌‌چالش برانگیز بود و مدتی طول کشید تا من دو اسم را انتخاب کنم و ایده طراحی را یافته و پیاده‌سازی کنم، اما من آنها را شمس و قمر (خورشید و ماه) نامیدم.

مشتری دیگری از من خواست که یک جفت گوشواره با الهام از میراث مراکشی و با استفاده از طلای سفید و سرخ، الماس و زمرد بسازم که در طول روز خوشبو باشد.

 منابع ایدههای طراحی شما چیست؟

از طبیعت، میراث و زندگی روزمره الهام می‌گیرم. هرچیزی که ارزش اخلاقی دارد قلب بیننده را لمس می‌کند. جواهرات به سادگی انبوهی از احساسات هستند که روح و روان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و این امر دلیل دلبستگی بشر به آن را توضیح می‌دهد. همچنین، من همیشه تلاش می‌کنم دیگر اعراب و فرهنگ بیگانه و سنت‌ها را بشناسم تا قطعات جدیدی را خلق کنم که داستانی را روایت می‌کنند.

 روند فعلی صنعت جواهرات چیست؟

هم اکنون صنعت جهانی جواهرات بر تولید قطعات جواهرات معاصر با ایده‌های جدید متناسب با نیازهای مصرف‌کنندگان، به ویژه با قدرت خرید پایین از بخش‌های بزرگ در کشورهای مختلف، متمرکز شده است. همچنین برخی تصور می‌کنند که جواهرات کالایی غیر ضروری است. این روند اکنون مینیمالیستی و معاصر است و طرح‌ها معمولاً برای استفاده‌های روزمره ساخته می‌شوند نه مثل گذشته برای موارد خاص.

 طراح مورد علاقه شما کیست؟

از آنجایی که کارم را با طراحی مد آغاز کردم، عاشق کار “الی ساب” طراح مد [لبنانی] هستم. وی توانست دنیای عرب را تغییر و توسعه دهد و دوست دارم که در آینده با او کار کنم.

 در چه نمایشگاههایی شرکت کردهاید؟

متأسفانه، به دلیل محدودیت زمانی هنوز در هیچ نمایشگاه جواهراتی شرکت نکرده‌ام، اما در چندین نمایشگاه نقاشی و هنرهای پلاستیکی در پاریس و کازابلانکا شرکت کرده‌ام.

 چه تدبیری برای جوانان در توسعه مهارت‌ها و پروژه‌هایشان در زمینه جواهرات وجود دارد؟

به نظر من، آنها علاوه بر مطالعه تاریخ هنر، باید به موسسات تخصصی برای توسعه مهارت‌های خود در طراحی جواهرات مراجعه کنند، زیرا این موسسات دارای ایده‌های غنی و تکنیک‌های خلاق هستند. همچنین استعداد طراح را جلا داده و نوآوری‌های هنری آنها را افزایش می‌دهد.

 جوانان چگونه میتوانند بِرند خود را پیش ببرند؟

از آنجا که من معلم آکادمی‌سلطنتی هنرهای سنتی کازابلانکا هستم، تلاش می‌کنم در ایجاد نسلی از طراحان که به فرهنگ خود افتخارکرده و توانایی ارائه محصولات معاصر و جدید را دارند تمرکز کنم. به طور خاص، تمایل دارم آنها را در مورد اهمیت طراحی و نوآوری متقاعد كرده و از استفاده ی ایده‌های مصرف شده جلوگیری كنم. ما به عنوان طراح، باید با بهره‌گیری از تمام امتیازات و ابزارها و تمایلات موجود، به نیازهای زمان پاسخ داده و اثر انگشتی بر تاریخ هنر بگذاریم.

 بازار جواهرات عرب را چگونه میبینید و انتظارات شما چیست؟

به لطف فناوری که جهان به آن دست یافته و تسهیل روند تولید، به توسعه صنعت طلا و جواهر در دوره آینده خوش بین هستم. به نظر من، ما باید به این هنر، به ویژه طراحی جواهرات و خلاقیت‌های هنری توجه بیشتری نشان دهیم و قطعات منحصر به فرد و جدیدی خلق کنیم تا به عنوان اولین سنگ بنای هر پروژه در این زمینه در نظر گرفته شود. متأسفانه، در جهان عرب کسادی زیادی مشاهده می‌شود، بنابراین ما نمی‌توانیم شاهد نقش صنعت جواهرات منطقه در رویدادهای هنری بین‌المللی باشیم.

همچنین، کشورهای عربی فاقد بسیاری از نمایشگاه‌های هنری و تجاری در این زمینه هستند که بتواند باعث محبوبیت در جنبش فروش، رشد صنعت طلا، دانش فناوری، فناوری‌ها و ماشین‌آلات مدرن و تعامل و تبادل تجربیاتی شود که از طریق آنها بین شرکت‌ها و طراحان رخ می‌دهد.

تمرکز فزاینده جهانی بر پایداری در صنعت مد همچنین سوالاتی را در مورد تأثیرات زیست محیطی و اخلاقیات جواهرات ایجاد کرده است که خود را با آن می‌آراییم.

 آیا میتوانید راهنمایی کنید که چگونه مشتریان میتوانند جواهرات خاص بخرند؟

جهان از ابتدای فرآیند استخراج طلا و سنگ‌های قیمتی از معادن، به جواهرات سازگار با محیط‌زیست روی آورد که هیچ تأثیر منفی ندارد. این امر شامل فرایندهایی است که به محیط زیست آسیب نرسانده و از کودکان استفاده نمی‌کند و بسیاری از مشتریان از الماس‌های بدست آمده از مناطقی با درگیری مسلحانه و جایی که الماس با سلاح رد و بدل می‌شود، فاصله می‌گیرند.

مصرف‌کنندگان باید این موارد را از طریق شرکت‌ها و طراحان تولیدکننده قطعات و همچنین تأیید سنگ و الماس از طریق آزمایشگاه‌های رسمی‌مانند IGI یا GIA بررسی کنند.

 چگونه میتوان صنعت جواهرات جهان را گسترش داده و موقعیتی در فرهنگ و مردم ایجاد کرد؟

هنر جواهرات یکی از هنرهایی است که هویت فرهنگی را به بهترین شکل بیان می‌کند. در جهان عرب نمونه‌هایی از جواهرات فرعونی و اسلامی‌داریم. اینها از هزاران سال پیش وجود داشته‌اند. همچنین از آنها برای بیان میزان پیشرفت و شکوفایی این ملت چه در هنر و چه در صنعت استفاده شده است، برای مثال، در طول اعصار از هنرهای فرعونی تقلید شده و آنها توسعه یافته‌اند. همچنین، میراث مراکش در جواهرات به جا مانده از اجدادمان هنوز زنده است.

اکنون مشاهده می‌کنیم که بسیاری از هنرمندان و مشاهیر بین‌المللی مانند هیلاری کلینتون و مَدونا در بسیاری از مواقع از لباس و جواهرات مراکشی استفاده کرده‌اند.

 چه توصیهای برای مصرفکنندگان در خرید طلا و جواهر دارید؟

احتمالا بسیاری از افراد از ترس این که توسط برخی فروشگاه‌ها فریب خورده باشند، تمایلی به خرید طلا ندارند. مصرف‌کننده باید قبل از خرید به مغازه‌های معتبر مراجعه کرده و مهر روی طلا و کیفیت سنگ‌ها را بررسی کرده و سپس هنگام خرید فاکتور و وزن طلا را دریافت کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن