مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیطراحی و ساخت

رايج ترين فلزات مورد استفاده در صنعت جواهرسازی

نکات برگزیده مطلب
  • دانش قدرت است
  • در آینده ممکن است
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • نکته روز : آن مرد دوباره
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • Spieth در خطر ناپدید شدن

جواهرسازان حرفه اي و آماتور همواره براي ساخت جواهرات خود از فلزات و آلياژهاي مختلف استفاده ميکنند. اين روزها با کشف فلزات جديد همچون تيتانيوم و يا استيل هاي ضدزنگ، شاهد توسعه صنعت جواهرسازي به طريقي مدرن هستيم. با اينکه استفاده از آلياژهايي همچون تيتانيوم در خلق جواهرات لوکس کاربرد فراوان دارد اما آنچه مسلم است، فلزاتي نيز وجود دارند که چه در عرصه جواهرات سنتي و چه مدرن همواره مورد کاربرد هستند. اين فلزات عبارتند از طلا، نقره و پلاتين. به اين سه فلز، فلزات اصيل گفته ميشود.

 فلزات اصيل داراي ويژگي هاي مشترک نيز هستند:

• همه آن ها فلزاتي گرانبها بوده و به همين دليل از ذخاير ارزي هر جامعه محسوب مي شوند.
• اين فلزات در سراسر دنيا به ميزان کم و محدود يافت مي شوند.
• فلزات اصيل داراي انعطاف پذيري و دماي بالا هستند که به همين سبب به راحتي در صنعت جواهرسازي مورد است اده قرار مي گيرند.
• داراي ظاهري براق و درخشنده هستند که با يک نگاه توجه افراد را جلب مي کنند.

طلا

طلا فلزي نرم و چگال و شکل پذير، به رنگ زرد روشن و براق است. طلا به دليل کميابي آن، کاربردپذيري آسان، تصفيه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدگي و خوردگي، رنگ متمايز، واکنش ناپذيري با عناصر ديگر داراي ارزش بسيار است. ويژگي هايي که در فلزات کمتر ديگري ديده ميشود. طلا از آغاز تاريخ مکتوب بشر همواره فلزي گرانبها و محبوب بوده است که براي ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهاي هنري استفاده شدهاست. در صنعت جواهرسازي به راحتي مي توان سکه هاي طلا را ذوب نموده و از آن در ساخت قطعات زيبا استفاده کرد.

آلياژهاي طلا

علي رغم ويژگي هاي بي همتاي طلا، اين عنصر فلزي يک نقص بزرگ دارد و آن نرم بودن بيش از حد آن است. با ترکيب طلا با ساير آلياژها مي توان انعطاف پذيري آن را افزايش داد. فلزات متعددي همچون نقره، مس، آهن، روي، قلع و تيتانيوم را مي توان با طلا ترکيب کرد. البته طلا در ترکيب با ساير فلزات ممکن است برخي از ويژگي هاي مثبت خود را از دست بدهد.
شايد به همين دليل است که برخي از افراد نسبت به جواهرات ترکيبي همچون نقره و طلا آلرژي دارند. اين امر به دليل وجود نقره و ساير آلياژهاست نه خود طلا. خلوص طلا در قالب عيار بيان مي گردد. طلاي بيست و چهار عيار يک طلای تمام عيار است. ترکيب پنجاه درصدي طلا و پنجاه درصد از ساير آلياژها را طلاي دوازده عيار مي گويند. البته امروزه از ترکيب نود و نه درصدی طلا با يک درصد تيتانيوم استفاده می شود.

طلاهای رنگی

رنگ طبيعي طلا به واسطه ترکيب با ساير عناصر تغيير مي کند. براي مثال در ترکيب با مس به رنگ زرد پر رنگ در مي آيد. با ترکيب فلز نيکل و يا روي مي توان طلايي سفيد رنگ به دست آورد. البته طلاهاي سبز، قرمز و آبي نيز وجود دارند.

نقره

نقره جزء عناصر نسبتا کمياب بوده و از نظر فراواني در قشر جامد زمين، در مرتبه شصت و سومين عنصر قرار دارد. فلزي براق و نسبتا نرم است که تا اندازه اي سخت تر از طلاست. زماني که اين فلز پرداخت ميشود، درخشندگي زيادي بدست مي آورد و ميتواند ۹۵٪ از نور تابيده به خود را بازتاب کند. اين عنصر در ميان کليه فلزات، مقام بهترين رسانا در زمينه گرما و الکتريسيته را داراست و در زمينه قدرت چکش خواري و مفتول شوندگي داراي مرتبه دوم پس از طلا است.

آلياژهاي نقره

نقره نيز همانند طلا با ساير فلزات ترکيب مي شود چرا که ماهيتي بسيار نرم و آسيب پذير دارد. با افزودن فلزات سخت تر، مقاوت نقره بيشتر خواهد شد. امروزه جواهرات بسيار زيبا و چشمگيري با استفاده از نقره ساخته مي شود.
يکي از روش هاي معمولي نقره استري براي آلياژ نمودن نقره، استفاده از نقره استرلينگ است. نقره استرلينگ، از نود و دو درصد نقره تشکيل شده وهشت درصد باقيمانده از دو يا سه فلز ديگر تشکيل شده است. به احتمال بسيار اين ميزان باقيمانده را فلز مس تشکيل مي دهد چرا که ترکيب با نقره، استحکام را بيشتر مي کند. واژه نقره مکزيکي، به ارز نقره اي رايج در کشور مکزيک گفته مي شود و از نود و پنج درصد نقره و پنج درصد مس تشکيل شده است. در ايالت متحده سکه هاي نقره اي از نود درصد نقره به همراه ده درصد مس تشکيل شده اند. البته سکه هاي نقره اي کاربرد چنداني در صنعت جواهرسازي ندارند.

ساير جواهرات نقره ای

با اينکه نقره استريلينگ معروف ترين نقره در سراسر دنياست، اما بايستي به ساير گونه هاي نقره نيز اشاره کرد. براي مثال، الکتروم يک آلياژ طبيعي از طلا و نقره است که در مصر باستان بسيار رواج داشته است.

elahyeh-115-116-talajavaher-magazine

پلاتين

پلاتين، گران ترين و نادرترين نوع از فلزات اصيل به شمار مي رود. پلاتين علی رغم استقامت بالا، ماده اي بسيار انعطاف پذير و کارآمد براي ساخت طرح هاي پيچيده است و ظريف کاري روي آن بسيار ساده تر از طلا مي باشد. جواهراتي که از پلاتين خالص ساخته مي شوند بخاطر خلوص بالا، براي افرادي که نسبت به طلا حساسيت دارند، بسيار مناسب اند. حساسيت برخي از افراد نسبت به طلا اغلب بخاطر آلياژهايي است که در روند ساخت آن دخالت دارند

از آنجا که جواهرات پلاتيني حاوي آلياژهاي بسيار کمي هستند، انتخاب خوبي براي کساني است که نسبت به فلزات حساسيت دارند. جواهرات پلاتيني از پلاتين بسيار خالص ساخته مي شوند. در مقايسه با طلا، پلاتين در گستره بين ۱۸ تا ۲۴ عيار قرار ميگيرد که پلاتين ۱۸ عيارتقريبا ۷۵ درصد خالص بوده و پلاتین ۲۴ عيار خالص ترين آن هاست. از آنجایی که جواهر ۱۸ عياري ۷۵ درصد خالص است –بدين معنا که ۲۵ درصد باقيمانده آن يک آلياژ مثل نقره، روي يا مس است ، در نتيجه براي ساخت، به آلياژهاي بسيار کمي براي ترکيب شدن نياز دارد.

آلياژهاي پلاتين

برخلاف عقايد مردم مبني بر اين که پلاتين به يک فلز طبيعي مي دانند، بايد گفت در واقع پلاتين، مجموعه اي از چند فلز است که داراي ويژگي هاي مشابه هستند. گروه پلاتين ها شامل: ايريديوم، پلاتين، پالاديوم، روديوم، راتنيوم و اوسميوم است. پلاتين در اين ميان از ساير فلزات رايج تر است و در صنعت جواهرسازي بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

نمایش بیشتر

مجله طلا و جواهر

تنها مجله تخصصی بین المللی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران با موضوعات هنری، علمی، خبری ، آموزشی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا