مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


اخبارسبک زندگیکسب و کار

تاثیرپذیری بیشتر مشاغل از ویروس کرونا/ چنگال کرونا بر اقتصاد جهان

امیدهای زیادی در سال ۲۰۲۰ برای بهبود اوضاع اقتصادی جهان وجود داشت که یکی از آنها بهبود روابط تجاری میان چین و ایالات متحده و به تبع آن ایجاد وضعیت بهتری در اقتصاد جهان بود. وضعیتی که می‌توانست به سرمایه گذاری بیشتر در دو کشور و ایجاد کسب و کارهای قوی‌تر منجر شود.

گروه نشریات طلا و جواهر ایران به نقل از اقتصاد انلاین ،اکنون با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز سال ۲۰۲۰ این امیدها از بین رفته و وضعیت اقتصادی جهان در شرایط نامعلومی قرار گرفته است.

ویروس کرونا که ابتدا از چین آغاز شد و سپس به دیگر کشورهای جهان نیز سرایت کرد زنجیره‌های عرضه جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. تولید قطعات جدید اتومبیل، تولید گوشی‌های جدید آیفون و یا حتی کیترینگ خطوط هوایی مواردی است که بیش از هر چیز از شرایط ایجاد شده تاثیر پذیرفته است. اختلال ایجاد شده تاکنون به زنجیره تولید و فروش آسیب رسانده و در صورت تداوم باعث می‌شود که شرکت‌ها حتی در زمینه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نیز تردید داشته باشند.

هفته گذشته بر اساس نظرسنجی انجام شده از مدیران کسب و کارها، اولین نشانه عمده خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا به اقتصاد ایالات متحده بوده است. شماری از شرکت‌ها از جمله اپل با سقوط منفی ۲.۲۶درصدی سهام هشدار داده‌اند که بر اساس پیش بینی‌ها فروش تا میزان زیادی کاهش می‌یابد.

اکنون هفته‌هاست که اکثر پیش بینی کنندگان اقتصادی به این دیدگاه اعتقاد دارند که اختلالات مربوط به ویروس کرونا موقتی است، درست در روز جمعه گذشته، چندین مقام ارشد فدرال رزرو پیش بینی کردند که ضربه به اقتصاد ایالات متحده طبیعتا کوتاه مدت خواهد بود.

با این حال حتی اگر این پیش بینی‌ها درست باشد، ناگهان موج بزرگی از عدم قطعیت چشم انداز اقتصادی ایجاد شده است. افق‌های به ظاهر روشن از ماه گذشته عمدتا تیره گشته‌اند. شاخص متوسط صنعتی داو جونز با کاهش -۰.۷۸ درصدی مواجه شده و در طول این مدت بازده اوراق به پایین‌ترین نرخ خود سقوط کرده‌اند.

اسکات آندرسون اقتصاددان ارشد بانک غرب در این باره عنوان کرده است:‌ کرونا ویروس به شدت در حال کند کردن شتاب اقتصاد جهانی و گرفتن اکسیژن در بازارهای مالی است.

با این حال، حتی اگر سرمایه‌گذاری در ماه ژانویه به جایگاه پیشین خود بازگردد، در پیش‌بینی‌های اقتصاددانان خبری از پیش بینی سود بزرگی در کار نیست، مساله‌ای که از چندی پیش در افق‌های سرمایه‌گذاری عنوان می‌شد. با این حال سرمایه‌گذاران مشتاقند بدانند که در دوران شیوع ویروس کرونا چه اتفاقی رخ داده است و این ایپدمی چگونه و تا چه اندازه بر اقتصاد سرمایه‌گذاری تاثیرگذار بوده است؟ سوالی که پاسخ آن را یک ماه می‌توانند ببینند. 

ممکن است در یک ماه آینده شیوع ویروس تحت کنترل درآید و چشم انداز اقتصادی بار دیگر آفتابی شود، اما با توجه به عدم مشاهده پیشرفت در مهار شیوع ویروس کووید ۱۹ انتظار نمی‌رود که کسب و کارها به نتیجه‌گیری مثبتی دست یابند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا