مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


اخبار

پنجمین نشست رسمی کمیسیون تخصصی طلا ‌وجواهر و نقره اتاق اصناف ایران در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

کیومرث امیریان رئیس کمسیون تخصصی طلا وجواهر و نقره اتاق اصناف ایران مطرح کرد؛ رفع عمده مشکلات صنعت طلا و جواهر در دستور کار قرار گرفته ماموریت دو جانبه کمیسیون تخصصص طلا و جواهر در مقابل صنف و دولت/بررسی موارد مالیاتی ، سامانه جامع تجارت ، اماکن ، بررسی و تلاش برای تمدید کد های استاندارد منطقه سنگلج تهران با همکاری اتاق اصناف ایران
ما در حیاتی ترین برهه از زمان برای تصمیم گیری های مهم و هم اندیشی و هم افزایی برای صنعت طلا و جواهر هستیم . حدود بیست روز پیش از اتحادبه تهران ( ریاست و هیئت رئیسه ) دعوت شد . اما متاسفانه همزمان با برگزاری جلسه پیامک دادند و از شرکت در جلسه اعلام انصراف نمودند .
آیا این موضوع بی تفاوتی به سرنوشت صنف نیست ؟!!!!

در این نشست، آقای محمد کشتی آرای گفت اهمیت صنعت طلا و جواهر کشور بدین جهت است که با سرمایه مردم در ارتباط مستقیم است و رفع دغدغه‌های صنف طلا ‌‌جواهر بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه تولید را حل می‌کند. امروز مشکلات ما با تک روی حل نمی‌شود . ما وارثین نیاکان خود هستیم و طلا و جواهر یک نمایش فیزیکی از ثروت است که نسل به نسل به انسان‌ها منتقل شده است. بسیار پر اهمیت است و باید آنرا حفظ کرد و به نسل های بعدی سپرد، باید فرهنگ خرید طلا و جواهر دست اول را در بین مردم اشاعه داد .
ارزش طلا و جواهرات گرانقیمت در دوره‌هایی که شک و شبه اقتصادی افزایش می‌یابد صعودی می‌شود.به این دلیل است که منبع ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری است که به عملکرد اقتصاد خاصی وابسته نیست. این امر آن را به پناه گاهی امن در طول رکود یا در دوره‌های تورم تبدیل می‌کند.

زمانی که بازار سهام بی‌ثبات است و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری پایدار هستند، قیمت طلا و الماس افزایش می‌یابد؛ زیرا مردم برای محافظت از پول خود به سمت فلزات و گوهر های گران‌بها روی می‌آورند. طلا و جواهرات ارزشمند به دلیل کمبود و ارزش ذاتی آن به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شود که قرن‌ها به‌عنوان ارز مورد استفاده قرار گرفته است. پس چرا باید با عدم همبستگی در برخی اتحادیه ها و شکاف صنفی با سرنوشت نسل های آتی بازی شود !!! چند سالی هست که بحث دست دوم فروشی مطرح می شود . چرا اتحادیه ها با عزمی راسخ اقدام به برچیده شدن آن نکردند!!! خرید مصنوعات طلا و جواهر یک سرمایه‌گذاری درازمدت است که می‌توان به‌صورت زینت هم استفاده کرد. از طرف دیگر به اشتغال‌زایی و رشد اقتصاد کشور کمک می‌کند؛ اما متاسفانه مردم بدلیل عدم آگاهی از چرخه و زنجیره ارزشمند طلا و جواهر و همچنین عدم برخورد جدی اتحادیه ها با فروشندگان طلای دست دوم ، به سمت خرید طلای آب شده، سکه و طلای دست دوم می‌روند که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود . و ضربه سنگینی به تولید کنندگان وارد می‌کند.

سید رضا اخلاقی شریعت ، عضو کمیسیون تخصصی طلا ‌وجواهر ایران افزود : به جهت رسیدگی به مشکلات صنف و صنعت کمیسیونی در اتاق اصناف ایران تشکیل داده‌ایم که می‌تواند از اعضای صنف و اتحادیه‌ها حمایت کند و به دستگاه‌های ذی‌ربط کمک خواهد کرد و نظرات مشورتی به دستگاه‌های متولی بدهد . ما نگاه شخصی سازی نداریم . از اتحادیه تهران گله مندیم که چرا به دعوت کمسیون پاسخی داده نشد ؟ چرا نسبت به سرنوشت صنف و صنعت بی تفاوتی می شود . ما از رؤسای اتحادیه ها در سراسر کشور برای جلسات هر ماه دعوت به عمل می آوریم و این برای ماه های بعد هم برنامه ریزی شده است. تنها اتحادیه ای که بصورت کاملا غیر حرفه ای عمل می‌کند اتحادیه تهران است . مگر می شود به سرنوشت صنف تا این حد بی تفاوت بود !!! آیا ریاست اتحادیه تهران متوجه هستند که آینده صنف فقط مربوط به دوران ریاست هیچ شخص خاصی نیست !!! باید برای آیندگان برنامه راهبردی داشت !!!!ما موضوعات مهمی را در صورت کار قراردادیم که امروز با رؤسای اتحادیه تهران بعنوان کلان شهر مطرح کنیم . یکی از آنها بحث دست دوم فروشی و نرخ گذاری های عجیب و غریب است ، در تهران و سایر شهرها تولید کنندگان و بنک داران بسیاری هستند که ما در مقابل آنها مسئولیم.
اهمیت خرید طلا از تولید کننده اصلی آن: بنکدار طلا، یک واسطه مهم در بازار طلا محسوب می‌شود. بنکدار کمک می‌کند تا بازار بهتر چرخیده و قیمت تمام‌شده طلا برای مصرف‌کنندگان کمتر شود. بنکدار، باید به خوبی با بازار و افراد فعال در آن آشنا باشد تا نبض بازار را در دست بگیرد. کاهش قیمت و آگاهی به بازار مهمترین نقش بنکداری بشمار می آید.

بنکداری به نوعی حلقه واسط بین کارگاه های تولید و توزیع کننده های خرد و فروشگاه های طلا با مصرف کننده های نهایی است. برای فعالان صنعت طلا ‌وجواهر در سراسر کشور باید امنیت اقتصادی وجود داشته باشد تا بتوانند در آرامش فعالیت کنند.

اخلاقی شریعت درباره پیامدهای عرضه سکه جدید بیان کرد: حرف‌درمانی تا یک جایی و بصورت کوتاه مدت می‌تواند نرخ را کنترل کند. وقتی سیاست حرف‌درمانی اثر خود را از دست بدهد بازار دیگر اهمیتی نمیدهد و بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود. برای مثال در بحث واردات خودرو با اعلام اخبار مثبت بازار کاهشی شد اما وقتی مشخص شد خبری از واردات بصورت واقعی نیست، قیمت‌ها دوباره به شکل حبابی افزایشی شد.

عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران ادامه داد: سال ۹۱ محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی اعلام کرد حساب ارزی دیگر وجود ندارد و فقط بر مبنای ریال سپرده مردم تسویه می‌شود، همین یک‌نمونه سیاست کاری کرده که دیگر کسی اعتماد نکند و میبینیم سپرده‌گذاری ارزی متقاضی ندارد.
با بازی کردن با آمارها و کلمات نمی‌شود بازار طلا و ارز را کنترل کرد. در همین آمارهای مربوط به میران نقدینگی و پایه پولی با آمارها بازی می‌شود و البته بسیار دیر هم آمار منتشر می‌شود. برخلاف بازی با آمار، به شکل واضح بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده که همین یک بمب ساعتی است. رشد نقدینگی به شکل مطلوب مهار نشده و در نهایت بانک مرکزی مجبور می‌شود پول پرقدرت چاپ کند و پایه پولی افزایش می‌یابد.
نمی‌توان واقعیت‌های بنیادین اقتصاد را تغییر داد،بی انضباطی مالی دولت و کنترل نکردن ترازنامه بانک‌ها این وضعیت را رقم زده است. درکوتاه مدت شاید حرف درمانی جواب بدهد اما در بلندمدت اینطور نیست. در شرایط تحریمی چنین حرکتی خیانت به کشور محسوب می‌شود، و بجای حل کردن این موارد الان شاهد تصمیم نادرست یرای صنعت طلا و جواهر هستیم . مشاهدات میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد که سایه ترس شدید بر روی معاملات حس می‌شود.

هاشمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی از اتحادیه خرمشهر در جلسه رسمی کمسیون افزود:
اقتصاد ایران دچار تورم است و این تورم به‌ دليل چاپ بدون پشتوانه پول توسط بانک‌ها و رشد نکردن تولید متناسب با نقدینگی، ایجاد شده است. تورم به شکل گرانی و رکود در بازار تولید خود را نشان می‌دهد. به زبان ساده می‌توان گفت زمانی که سرعت رشد نقدینگی از تولید پیشی می‌گیرد، پولی که در جامعه در حال گردش است سریع‌تر از مقدار کالا و خدمات رشد می‌کند. در نتیجه برای کالا و خدمات میزان پول بیشتری وجود دارد، قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند و تورم ایجاد می‌شود و نتیجه آن، کاهش ارزش پول ملی است.


اگر ارزش واحد پول یک کشور نسبت به قیمت طلا یا سایر پول‌های خارجی کمتر شود، ارزش کلی پول آن کشور افت می‌کند و این مسئله دشواری‌های بسیاری را به همراه دارد. بازار طلا و سکه، بازاری کم‌ریسک در بین بازارهای موازی است. نرخ طلا نیز به نوعی به نرخ دلار بستگی دارد و به آن واکنش نشان می‌دهد. به طور کلی سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه مزیت‌هایی دارد که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: نداشتن استهلاک، نقدشوندگی نسبتا بالا و کم بودن هزینه خرید و فروش که اینها با اطلاع رسانی اتحادیه ها و یکپارچگی اعضای صنعت در جهت سوق دادن مردم برای خرید طلا و جواهر برای حفظ دارایی و سرمایه های آنهاست .
از دیگر پیشنهاد های هاشمی می‌توان به دعوت از مدیران اداره مالیات و وزارت اقتصاد و کمسیون های تخصصی مجلس و دعوت از نخبگان و حقوق دانان و نخبگان اقتصادی برای حل مسائل صنفی و چالش های پیش رو اشاره داشت . همچنین حضور فعالین اقتصادی از بازار تهران و ارائه پیشنهاداتی در رابطه با پرداخت مالیات و حسن نیت صنف طلا ‌جواهر نسبت به پرداخت و راه کار مناسب مالیاتی از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه بود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا