مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


اخباررویدادهانمایشگاهها

همایش فرصت های بین المللی صادرات گوهرسنگ ایران

همایش فرصت های بین المللی صادرات گوهرسنگ ایران به همت دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنيان ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ و با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی حوزه گوهرسنگ ها، نمایندگان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ، ریاست انجمن گوهر سنگ ایران و .. در روز شنبه 5 اسفند 1402 از ساعت 10 تا 12:30 برگزار شد.
دکتر حمید رضا کربلایی معاون شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران در این همایش گفت: در قوانین و ضوابط صادرات و واردات گوهرسنگ مشکلات عدیده ای وجود دارد و هر مجموعه فعال در حوزه گوهر سنگ اگر با نگاه صادرات فعالیت انجام دهد به بن بست می خورد.
وی با تاکید بر اینکه ضوابط صادرات گوهر سنگ معضل بزرگ این صنف است بیان داشت: به واسطه عدم اصلاح قوانین صادرات و واردات سنگ ها چه در قالب راف و چه محصولات در حال حاضر تجارت گوهرسنگ ها چه در محصول و چه مواداولیه به صورت چمدانی و قاچاق انجام می شود.
کربلایی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات حوزه گوهرسنگ ها عدم استفاده از توانمندی های ایجاد شده در اطراف کشور به طور مثال مزیت بازار فروش کشور های عربی و ظرفیت تامین مواد اولیه از کشور های افغانستان و تاجیکستان است بیان داشت: صنعت گوهرسنگ ارزآوری بسیار خوبی برای کشور دارد و صادرات چند قیراط سنگ می تواند جایگزین چندین بشکه نفت شود.
معاون شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صنف گوهر سنگ از جمله اصنافی است که با پایین ترین سرمایه بهترین خروجی را داشته و با سرمایه 10 تا 20 میلیون تومانی میتوان اشتغال و درآمد ایجاد کرد.
تقی زاده ، فعال حوزه فیروزه شناسی
اندونزی صاحب بزرگترین بازار فیروزه جهان
تقی زاده ، فعال حوزه فیروزه شناسی با بیان اینکه بزرگترین مشکل صادرات گوهر سنگ قرار گرفتن سنگ های قیمتی در گروه کالایی 4 و کالاهای لوکس است بیان داشت: بهتر است به جای گلایه از وضعیت توسعه گوهرسنگ و ضوابط سختگیرانه، ارتباط و مبادله خدمات فعالان حوزه گوهر سنگ با ستاد توسعه تجارت ایجاد و معضلات حل شود.
وی خواستار ایجاد تعامل سازمان توسعه تجارت با شرکت های فعال در حوزه گوهر سنگ شد و تصریح کرد: فیروزه شهر بابک، نیشابور و دامغان سه مرکز عمده فیروزه است که با تعامل می توان از ظرفیت دو طرف برای توسعه حوزه فیروزه استفاده کرد.
تقی زاده اظهار داشت: فیروزه به عنوان عمده ترین سنگ قیمتی کشور که ظرفیت صادرات دارد نیازمند توجه ویژه است و به دلیل عدم حمایت مسئولین و رفع موانع صادراتی اندونزی بزرگترین بازار فیروزه جهان را دارد.
وی ادامه داد: سیاست های اشتباه که در صادرات گوهر سنگ ها اعمال شده از طرف صنف طلا و جواهر است که فعالان حوزه گوهر سنگ سالهاست به آن معترض هستند و خواستار جدا شدن این دو صنف هستند.
لزوم تفکیک بازار گوهر سنگ و طلا و جواهر
محمد صمدی، کارشناس در حوزه جواهرات و گوهر شناسی بیان داشت: برای رفع مشکل صادرات گوهر سنگ ها ضروری است که تفکیک بین فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) و گوهر سنگ ها (عقیق، فیروزه و .. ) انجام شود.
وی با بیان اینکه تداخل بازار گوهر سنگ ها و طلا و جواهر تضاد ایجاد می کند بیان داشت: گوهر سنگ ها در گروه کالایی 4 قرار گرفته است که ایمیدرو پیگیر حذف گوهر سنگ ها از این گروه کالایی است.
صمدی اظهار داشت: اگر گوهر سنگ ها از گروه کالایی فلزات گرانبها جدا شود امکان دسترسی به بازارهای جهانی بسیار زیاد خواهد بود.
وی بر ضرورت ایجاد کنسرسیوم معرفی گوهر سنگهای ایران در نمایشگاه های خارجی تاکید کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه بازار داخلی گوهر سنگ ها پتانسیل خوبی دارد اگر نتوانیم در داخل کشور برای این حوزه کاری انجام دهیم در بازار های خارجی نمی توان کاری انجام داد.
صمدی با بیان اینکه متاسفانه با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی که در حوزه گوهر سنگ در کشور وجود دارد، در کشور ما نمادی از گوهر سنگ کشور وجود ندارد و برگزاری هفته گوهر سنگ، برپایی موزه گوهر شناسی، ایجاد نماد گوهر سنگ از جمله راهکارهای توسعه صنعت گوهر سنگ است.
علیرضایی ، فعال حوزه گوهر سنگ
تعدد متولی مشکل اصلی گوهر سنگ است.
علیرضایی، فعال حوزه گوهر سنگ در این نشست مشکل اساسی صنعت گوهر سنگ کشور را تعدد متولی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه فعالان حوزه گوهر سنگ ظرفیت ها و پتانسیل های این حوزه را به خوبی می شناسند ولی مشکل اساسی آنها تعدد متولی و مدیریت ها است. وجود ایمیدرو ، صنایع دستی، انجمن گوهر سنگ، اتحادیه زیر نظر اتاق بازرگانی، اتحادیه زیر نظر اصناف و تعدد مدیریت باعث شده صنعت گوهر سنگ مانند گوشت قربانی درگیر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا