مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


اخبار

حراج طلا داغ شد

حدود ۴۰۰ کیلوگرم شمش طلا در هشت مرحله حراج به فروش رسید
۱۴۰۲/۱۲/۱
گروه: سیاست گذاری
دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی : بررسی آمارهای اعلامی مرکز مبادله نشان می‌دهد تا به امروز ۳۹۷ شمش یک‌کیلوگرمی در هشت مرحله حراج حضوری طلا به فروش رفته است. در هشتمین حراج برگزارشده میزان فروش شمش‌ها به بالاترین میزان خود رسید و رکورد شکست. میزان فروش طلا در این حراج ۱۲۴کیلوگرم بوده است. قیمت طلا در حراج‌های مرکز مبادله نزدیک به قیمت بازار و اندکی کمتر از آن تعیین می‌شود. حراج شمش به عنوان روشی برای شفافیت بیشتر و رسیدن طلاها به دست تولیدکنندگان طلا و جواهر به کار گرفته شده است.

هدف حراج طلا
حراج فرآیندی است که برای خرید و فروش کالاها یا خدمات با بهترین قیمت از طریق دریافت پیشنهاد خریداران برای آن کالا و سپس فروش آن به بیشترین قیمت استفاده می‌شود. در این روش شرکت‌کنندگان پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهند و هر پیشنهاد جدید بالاتر از پیشنهاد قبلی است. حراج برای تجارت در زمینه‌های مختلف اعمال می‌شود. این زمینه‌ها شامل عتیقه‌جات، نقاشی‌ها، کلکسیون‌های کمیاب، نوشیدنی‌های گران‌قیمت‌و… است و به نظر می‌رسد حراج شمش برگزارشده در مرکز مبادله ایران نیز از این نوع حراج باشد. نخستین مرحله از حراج حضوری شمش‌های طلا در 27 دی‌ماه سال جاری در مرکز مبادله ایران برگزار شد. شمش‌های طلا کاربرد‌‌های مختلفی برای تولیدکنندگان طلا و جواهر دارند. همچنین از این شمش‌ها به عنوان رفع تعهدات ارزی نیز استفاده می‌شود.

به گفته کارشناسان پیش از این فرآیند رفع تعهدات با استفاده از شمش طلا به صورت شفاف انجام نمی‌شد و اعتراضاتی از سوی تولیدکنندگان طلا و جواهر در این مورد انجام شده بود. به همین دلیل، حراج حضوری طلا به عنوان روشی جایگزین برای روش‌های قبلی رفع تعهد ارزی مطرح شد. می‌توان گفت هدف ضمنی عرضه این حجم از طلا در قالب شمش کنترل قیمت طلا نیز بوده است. با‌این‌حال، قیمت طلا در یک ماه اخیر 5.24درصد افزایش داشته است.

جزئیات حراج هشتم
هشتمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه با حضور خریداران و فروشندگان در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار شد. از مجموع عرضه ۲۲۵ قطعه شمش طلای استاندارد یک‌کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۱۲۴ قطعه شمش طلای استاندارد در این حراج به فروش رسید. شمش‌های طلای استاندارد، در حراج امروز با میانگین قیمت ۳میلیارد و ۶۱۲میلیون تومان معامله شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت‌های مطرح‌شده در این حراج، اندکی پایین‌تر از قیمت بازاری بوده است.

برگزاری نهمین حراج در امروز
طبق اعلام مرکز مبادله بر اساس شیوه‌‌نامه نحوه برگزاری حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورخ ۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، نهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد در روز سه شنبه اول اسفندماه ۱۴۰۲، انجام می‌شود. زمان جلسه حراج از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۶:۰۰ است و وجه الضمان مبلغ 350میلیون تومان به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌توانست تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه مورخ ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند. مبلغ وجه‌الضمان باید نزد بانک ملی ایران، شعبه بانک کارگشایی مرکز و به شماره حساب مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا