مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


اخبارصنف طلا و جواهر

نامه مهم مهدی رزم خواه، مدیر انجمن اسلامی صنف طلاوجواهر به سازمان امور مالیاتی

7 ابهام و اشکال سامانه های صنف طلا مهدي رزم‌خواه مدیرانجمن اسلامی صنف طلا و جواهر و سکه و صراف در نامه ای به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور 7 ابهام و اشکال سامانه جامع تجارت و سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی را بیان نمودند.

سلام‌علیکم احتراماً به استحضار می‌رساند، از آنجا که مسئولین محترم تصمیم به تجمیع و ادغام دو سامانه جامع تجارت، مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی به یک سامانه گرفته‌اند، در همین راستا پاره‌ای از ابهامات و مشکلات این سامانه ها با واقعیت‌های موجود در چرخه صنف و صنعت طلا و جواهر به حضور ایفاد می‌گردد:

1. سامانه‌های موجود، نرم‌افزار آماری است، قابلیت تحلیل و گزارش‌دهی و بیان سود و زیان واقعی منطبق بر واقعیت داد و ستد صنف طلا و جواهر را ندارد و نمی‌توان معیاری جهت اخذ مالیات واقعی اداره دارایی محسوب شود، کار با سامانه مؤدیان که مبانی آن بر اصول حسابداری است نیاز به حسابدار و حسابرس دارد و برای بسیاری از واحدها صنفی اجرای آن امکان پذیر نیست و این سامانه سهل الاجرا نمی باشد.

2. برنامه‌ حسابداری در سامانه‌های فوق یک متغیره و بر اساس ریال است در صورتیکه نرخ روز طلا بر اساس متغیرهای قیمت ا‌ُنس جهانی و ارز خارجی است و هر لحظه می‌تواند تغییرکند.

3. انگیزه اصلی و جذب سرمايه به این صنعت اینگونه است که تورم به آن آسیب نمی‌رساند و اگر مالیات‌ستانی از تورم مبنا گردد، سرمایه‌گذاری سنگین در این صنف و صنعت متوقف خواهد شد، برآیند افکار عمومی صنفی این است که هدف سامانه اخذ مالیات از تورم مترتب بر طلا است (نوسانات ناشي از تغيير قيمت انس جهاني و ارز خارجي) با توجه به اینکه تأمین سرمایه طلا فروش عمدتاً از سرمایه گذاری حاصل می‌شود سامانه این موضوع را لحاظ نکرده است.

4. در تمام رسته‌ها هزينه‌هايي از قبيل کسر طلا به هنگام پالایش، مرصع‌كاري،پوليش، ذوب طلا، عيارسنجي، تعويض مدل ، جواهرسازي و مرجوعي (برگشت از مصرف‌کننده نهائی) و چرخه مجدد تولید و تبدیل طلا(شمش 24عیار) به 18عیار و بالعكس …) وجود دارد كه بايد در سامانه ديده شود.

5. با توجه به سابقه صنف طلافروشی که مشارکت و امانت‌داری و سرمایه‌گذاری مردم جزء لاینفک این صنعت است و هیچ رسته‌ای در این صنف (21 رسته) از این نکته حتی رسته ابزارفروشی مستثنی نیست، لذا ثبت امانت‌داری، مشارکت و سرمایه‌گذاری در سامانه چگونه است؟

6. بعضي از رسته‌هاي این صنعت خدماتی است و فقط رسته آخر (ویترين‌دارها) با مصرف‌کننده نهایی به صورت خريد و فروش طلا و يا تعويض با مردم سر و كار دارد که باید خرید از مشتری را به عنوان اعتبار خرید اصلی در نظر بگیرند.

7. برای ثبت خرید و فروش درسامانه‌ها موجودی ابتدای دوره لازم است و اعلام موجودی به جهات امنیتی مشکلاتی را در پی خواهد داشت و نگرانی برای صاحبان سرمایه ایجاد خواهد کرد پیشنهاد میشود موجودی کالا بصورت تعدادی (کدینگ) به جای وزن و یا ارزش در سامانه درج گردد. در پایان خواهشمند است با توجه به توافقات انجام شده مبنی‌ بر رفع ابهامات در اجرای هر چه بهتر قوانین فوق دستورات لازم صادر فرمایید.

مدیرانجمن اسلامی

صنف طلا و جواهر و سکه و صراف

مهدي رزم‌خواه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا