مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیسبک زندگیطراحی و ساخت

همنوای سنگ‌های ماه تولد

با کهکشان ما

محمد مصدق

کارشناس جواهر

نائب رئیس انجمن فروشندگان

طلا و جواهر استان تهران

Matching the birthstone with our galaxy

گفته می‌شود استفاده از جواهرات و سنگ‌های قیمتی که با ستاره شما هم‌تراز است می‌تواند باعث افزایش انرژی و بهبود خلق و خوی شما شود. بسیاری از خانم‌ها وابستگی و ارتباط عمیقی با سنگ ماه تولد خود دارند و برای نشان‌ دادن اهمیت مراحل بزرگ زندگی خود نظیر نامزدی، ازدواج و تولد نوزاد از این سنگ‌ها استفاده می‌کنند. متولدان برج سرطان، شیفته مروارید هستند در حالی که قوچ‌های برج حمل از درخشندگی و تلألو سنگ‌های آبی لذت می‌برند.

سنگ‌های ماه تولد، عامل ایجاد برخی خصوصیات در شخص استفاده‌کننده از آن‌ها دانسته‌اند و علاوه بر انرژی‌زایی و این‌گونه مسائل قدرت حفاظت نیز از خصوصیات برخی از این سنگ‌ها است. به طور مثال “آکوامارین” شما را در برابر خطرات سفرهای دریایی محافظت می‌کند. شناسایی سنگ‌های ماه تولد کمی گیج‌کننده است و گاهی چندین سنگ به یک ماه خاص نسبت داده شده است. گاهی نیز سنگ ماه تولد شما که تصور می‌کنید حاصل هزاران سال خرد، رمز و راز عرفانی و مطالعات نجومی است می‌تواند حاصل یک پدیده مدرن باشد.

داستان سنگ ماه تولد قدمت و ایده سنگ ماه تولد به دوران باستان بازمی‌گردد و یونانیان، مصریان، رومیان، پارسیان و سرخ‌پوستان هر یک سنگ‌های مختلفی را به هرماه ازسال اختصاص داده‌اند. سیستم سنگ ماه تولد که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد از سیستمی انجیلی مربوط به چهل سال پس از میلاد مسیح اقتباس شده است. “تیتوس فلاویوس یوسفوس” مورخ در آن زمان مدعی است که 12 سنگ دربنای یاد بود “هارون برادربزرگتر حضرت موسی” با ماه‌های سال و نشانه‌های 12 گانه تقسیم شده است، ارتباط ویژه‌ای دارد. در سال 1912 انجمن ملی جواهرات ایالات متحده فهرستی از این سنگ‌ها تهیه کرده است که امروز نیز مورد استفاده و مبنای سنگ‌های ماه تولد است. البته این فهرست تا به امروز دچار تغییراتی شده است که مهم‌ترین آن اضافه کردن “تانزانیت” به عنوان سنگ ماه تولد دیماه است.

در گذر زمان بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها نظیر اینکاها، آزتک‌ها، تبتی‌ها، پارسیان، مصریان و یونانیان سیستم سنگ ماه تولد را اتخاذ کرده‌اند. کاهنان، کشیش‌ها و رهبران این جوامع باستانی با مشاهده حرکات و تاثیرات سیارات و این‌که تغییرات و فعالیت‌های سیاره‌ای چه تاثیری بر جوامع آن‌ها داشته است برای هر ماه یک یا چند سنگ را در نظر گرفته‌اند و از این طریق هر علامت نجومی با یک شیء آسمانی مرتبط شده است. به عنوان مثال سنگ‌هایی شبیه به خورشید و ماه، سنگ‌های طلایی روشن نظیر “کارنلین، عقیق سرخ و یا کهربا” برای خورشید و سنگ‌های شب‌نما نظیر “مروارید، سنگ ماه و کوارتز شیری” برای ماه نمادهایی از دانش و خرد، در نظر گرفته شده‌اند.

برای قرن‌ها مردم بر این باور بوده‌اند که با استفاده از این سنگ‌ها به عنوان جواهرات، انرژی و قدرت حاصل از ستارگان آسمانی به سوی آن‌ها هدایت می‌شود. حرکات ستارگان آسمانی و تاثیر آن‌ها بر زندگی ما از هشت هزار سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز مورد ردیابی قرارگرفته است. خورشید اطلاعات حیاتی در رابطه با فصل‌ها ارائه می‌دهد و چرخه گردش ماه اطلاعاتی در رابطه با جزر و مد دریاها ارائه می‌کند، بر پایه همین شواهد است که سنت سنگ ماه تولد بر پایه طالع‌بینی و علم نجوم پدید آمده است. در کشورهای آسیایی که استفاده از سنگ ماه تولد بسیار رایج است، طالع‌بین‌ها اغلب سنگ‌ها را به عنوان نوعی طلسم در جهت ایجاد تعادل در شخصیت افراد تجویز می‌کنند. نکته جالب توجه این است که حتی امروز هم اسقف‌های مسیحی انگشترهای با سنگ آمه‌تیست درشت به دست می‌کنند زیرا باعث تقویت و فراوانی رحمت می‌شود. در حالی که استفاده از سنگ‌ها به صورت انفرادی برای احترام به خدایان امری رایج است.

 برش درست را برای سنگ خود انتخاب کنید

در حالی که چشم غربی‌ها و بسیاری از ما معمولا به درخشندگی و درشتی سنگ‌ها توجه دارد سنت باستانی به اندازه سنگ توجهی ندارد و سنگ‌های درخشان توصیه نشده است. زیرا زوایای نورآن سنگ‌ها را به چشم بیننده متمرکز می‌کند در حالی که هدف این است که این انرژی به صاحب جواهر متمرکز شود. سنگ می‌بایست به گونه ای تراش داده شود و روی جواهر قرار گیرد که با پوست در تماس باشد و به صورت دامله تراش خورده باشد تا تمام نور و قدرت آن در سنگ باقی بماند. بسیاری قدرت سنگ‌ها را قصه و افسانه تصور می‌کنند، اما درنقطه مقابل افراد بسیاری وجود دارند که به قدرت نظام طبیعت ایمان دارند و نشانه‌ها و سیارات را نمادی‌هایی از این چرخه تصور می‌کنند.

 راهنمای سنگ ماه تولد

سنگ ماه تولد راهی فوق‌العاده برای اختصاص معنای ویژه به جواهرات است و هدیه‌ای ویژه برای موقعیت‌هایی چون تولد، سالگرد، فارغ التحصیلی و دیگر مناسبت‌های خاطره‌انگیز است. فهرست فعلی سنگ ماه تولد بر اساس فهرست مورد توافق انجمن جواهرات آمریکا در سال 1912 شکل گرفته است که البته از آن زمان تا به امروز دچار تغییرات جزئی نیز شده است. این فهرست به شرح زیر است:

January

لعل | سنگ ماه ژانویه

 11 دی ماه تا 11 بهمن ماه

ماه ژانویه برای غربی‌ها آغازسال جدید و شروعی دوباره است و اعتقاد بر این است که گارنت یا لعل سنگ ماه تولد ژانویه سطح اراده، انرژی و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. رنگ سرخ گون این سنگ ممکن است کمی با آب و هوای سرد و زمستانی این ماه در تضاد باشد اما از خواص گارنت یا لعل می‌توان به کاهش سموم بدن، کاهش افسردگی و تحریک سوخت و ساز بدن اشاره کرد که کاملا برای یک ماه کریسمسی شاد هماهنگی دارد.

February

امتیست | سنگ ماه فوریه

12بهمن تا 9 اسفند

سایه بنفش کمرنگ امتیست سنگ ماه فوریه نشانی از آرامش و اعتدال است. گفته می‌شود که این سنگ برای دوری از مواد مخدر و مشروبات الکلی مناسب است و درد مفاصل و بی خوابی را درمان می‌کند. ازمنظر تاریخی با کیفیت‌ترین امتیست‌ها در روسیه یافت می‌شود و در یک دوره تاریخی تنها خانواده سلطنتی از این سنگ استفاده می‌کرده‌اند، به همین دلیل به سنگ سلطنتی نیز مشهور است.

March

آکوامارین | سنگ ماه مارس

 10 اسفند تا 11 فروردین

این سنگ مانند زمرد بخشی از خانواده بریل‌ها است و به طور معمول با سلامتی، عشق، جوانی و امید همراه است. این سنگ با رنگی که یادآور آبی آرامش بخش دریاها است، به عقیده برخی حافظ ملوان‌ها و دریانوردان نیز هست.

« آکوامارین » به معنای آب دریاست و بر طبق افسانه‌های پیرامون این سنگ، آکوامارین پیش از پیدا شدن در ساحل در جعبه جواهرات پری‌های دریایی مخفی بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا