مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیسبک زندگیطراحی و ساخت

چگونه جواهرات خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب جواهرات هيچ تفاوتي با انتخاب لباس ندارد. نكته‌ي حائز اهميت آن است كه با آن احساس راحتي كنيد و مدلش را دوست داشته باشيد. يعني در صورتي‌كه پس از مدت‌ها آن را از جعبه‌اش خارج و از آن استفاده كرديد احساس ناراحتي نداشته باشيد. مهم‌تر آن‌كه، جواهرات هنگام استفاده مي‌بايستي با لباس‌هايي كه به تن داريد هماهنگي داشته باشند. جواهرات، آخرين نقطه‌ي مكمل در وضعيت ظاهري شما هستند.

گام اول: آنچه را كه از جواهرات خود توقع داريد، به درستي مشخص كنيد. آيا مي‌خواهيد كه تحسين همگان را برانگيزيد يا اين‌كه با آن‌ها احساس راحتي كنيد؟

گام دوم: اطمينان حاصل كنيد كه جواهرات شما متناسب با موقعيتي باشند كه مي‌خواهيد از آن استفاده كنيد. يك انگشتر بزرگ و باشكوه براي يك مهماني شب مناسب است اما هيچ تناسبي براي استفاده روزمره در محيط كار ندارد.

گام سوم:پيش از خريد، مدت زمان و ميزان استفاده از جواهرات خود را مشخص كنيد. چند سال مي‌خواهيد از آن استفاده كنيد؟ هر بار چه مدت زماني از آن استفاده مي‌كنيد؟

گام چهارم: ميزان هزينه‌اي كه قصد داريد براي آن صرف كنيد را مشخص نماييد.

گام پنجم: در صورتي‌كه فروشنده به شما اجازه مي‌دهد، پيش از خريد آن را به گوش يا گردن خود بياويزيد تا از مناسب بودن آن قطعه اطمينان حاصل كنيد.

نكته: با وجود آن‌كه ممكن است شما تنها به كارهاي يك طراح جواهر خاص علاقه‌مند باشيد اما در واقع نمي‌بايست تنها جواهراتي را خريداري كرد كه يك شخص آن را طراحي كرده است. جواهرات بي‌نظيري در بازار وجود دارند كه متعلق به طراحان صاحب‌نام نيستند اما بسيار زيبا و جذابند. با تركيب چند قطعه جواهر با طرح‌هاي متفاوت به يك هماهنگي خاص و منحصر به فرد خواهيد رسيد.

استفاده از جواهرات بدلي چه از نوع مارك‌دار يا بدون مارك، روشي كم هزينه براي داشتن ظاهري زيباست. با وجود اين‌كه قيمت جواهرات بدلي پايين مي‌باشد اما برخي از آن‌ها از دوام بالايي برخوردارند. بعضي از انواع آن‌ها متعلق به دهه‌ي 1920 هستند ولي همچنان داراي شرايط مناسبي مي‌باشند. ديگر ويژگي اين جواهرات آن است كه در صورت عدم تمايل به استفاده از آن‌ها مي‌توانيد مدتي آن‌ها را در مكاني دور از ديدتان نگهداري و پس از گذشت مدت زماني دو مرتبه از آن‌ها استفاده كنيد يا اين‌كه بدون متضرر شدن ديگر آن‌ها را به كار نبريد.

قيمت جواهرات متعلق به طراح خاص، اندكي بالاتر و دوامشان بيشتر مي‌باشد و از آنجايي‌كه در طراحي آن‌ها اصول خاصي در نظر گرفته شده است مي‌توان مدت طولاني‌تري از آن‌ها استفاده كرد.

نقره‌ي استرلينگ داراي قيمتي مناسب و قابليت‌هاي كاربرد متفاوت مي‌باشد. در صورت عدم تمايل به صرف هزينه براي جواهرات نقره، مي‌توانيد جواهراتي با روكش نقره را خريداري كنيد. انتخاب با شماست. اين قطعه مي‌تواند ظريف و سبك يا بزرگ و در خور توجه باشد. نقره هم براي مهماني‌هاي رسمي و هم غير رسمي مناسب است.

هنگام خريد انگشتر تعداد بي‌شماري انتخاب وجود دارد كه شامل مدل‌هاي بزرگ و باشكوه و يا ظريف و زنانه مي‌شود. طول و اندازه‌ي انگشت نقش حائز اهميتي در انتخاب انگشتر ايفا مي‌كند. به طور مثال انگشترهاي بزرگ براي انگشتان كشيده اما ضخيم‌تر بي‌نظير هستند. داشتن ناخن‌هاي بلند يا كوتاه نيز موضوع در خور توجهي است. طرح‌هاي متفاوتي را امتحان كنيد تا طرح دلخواه خود را بيابيد. به علاوه مكاني كه قصد داريد از آن استفاده كنيد بر روي انتخاب شما تاثيرگذار است. به طور مثال در صورتي‌كه جنس لباس شما از پارچه‌اي مرغوب و ظريف مي‌باشد به طور حتم نبايد از انگشترهايي با لبه‌هاي تيز استفاده كنيد.

به خاطر داشته باشيد كه هنگام خريد دستبند، محل استفاده از آن نقش تعيين‌كننده‌اي دارد. از آنجايي‌كه دستبند را مي‌توان در طرح‌ها و اندازه‌هاي متنوع يافت، محدوديت انتخاب نخواهيد داشت. در صورتي‌كه دستبند مورد نظر شما از نوع گشاد و انعطاف‌پذير است دقت كنيد تا از دست شما به راحتي و بدون گشودن قفل خارج نشود. اندازه‌ي مچ دست بسيار مهم مي‌باشد زيرا دستبندهاي تنگ باعث آزردگي و محدوديت حركت مچ دست مي‌شوند و در مورد دستبندهاي گشاد امكان گم شدن وجود دارد.

دست در نوع خود اندامي ناطق به شمار مي‌آيد، به بياني افراد با دستانشان صحبت مي‌كنند. استفاده از سه دستبند بر روي مچ دست را امتحان كنيد زيرا نشانه‌ي قدرت است. نيازي نيست كه شبيه هم باشند يا با يكديگر هماهنگي داشته باشند بنابراين به خودتان سخت نگيريد و متفاوت باشيد. به همراه ساعت‌ تنها بايد از دستبندهاي ظريف استفاده كرد.

گوشواره‌ها نيز داراي مدل‌هاي متنوعي نظير آويزي، حلقه‌اي و چسبان (دكمه‌اي) هستند و ممكن است از جنس فلزات گران‌بها، مينا، مهره، سنگ‌هاي گران‌بها و يا چوب باشند. اندازه گوشواره نقشي كليدي دارد. هر قدر اندازه‌ي آن‌ بزرگ‌تر باشد، بيشتر جلب توجه مي‌كند و به طبع تاثير بيشتري بر روي ظاهر شما مي‌گذارد. گوشواره‌هاي بزرگ براي هر نوع صورت مناسب نيستند. برخي اوقات به دليل اندازه و تركيب صورت، اين‌گونه گوشواره‌ها نه تنها باعث جلب توجه نمي‌شوند، بلكه تاثير منفي هم مي‌گذارند. انواع متفاوتي را امتحان كنيد تا نوع مناسب را بيابيد.

نكته‌ي ديگر در مورد خريد گوشواره آن است كه گوشواره‌هاي بزرگ باعث كوچك جلوه دادن و گوشواره‌هاي كوچك موجب بزرگ جلوه دادن صورت مي‌شوند. بهتر است شكل گوشواره بر خلاف شكل صورتتان باشد به اين ترتيب آن‌ها مكمل يكديگر خواهند بود. در صورتي‌كه صورت شما گرد است استفاده از گوشواره‌هاي مدور باعث مي‌شود صورتتان گردتر به نظر برسد.

خوشبختانه جواهرات به قدري متنوع هستند كه شما با هر سليقه و اندكي تلاش مي‌توانيد انتخاب مناسبي داشته باشيد. برخي افراد منظور خاصي از كاربرد برخي جواهرات دارند و ترجيح مي‌دهند از جواهراتي استفاده كنند كه مفهومي در آن نهفته باشد كه روشي جالب براي نشان دادن باورهاست. به طور مثال گره‌هاي سلتي مربوط به اقوام سلت، نشانگر زندگي ابدي است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا