مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


اخباررویدادهاسبک زندگیکسب و کار
موضوعات داغ

چرا دلار پس از پیروزی قطعی بایدن سقوط نکرد؟/ منتظر کاهش قیمت دلار باشیم یا افزایش؟

پس از اعلام پیروزی قطعی بایدن نه تنها یکشنبه شاهد ریزش قیمت ها نبودیم که قیمت دلار افزایشی اندک را تجربه کرد و به ۲۴۵۰۰ تومان رسید.

به گزارش  گروه نشریات تخصصی طلا و جواهر ایران به نقل از اقتصادآنلاین، در روزهایی که شانس بایدن بیشتر شده بود خصوصا پنج‌شنبه، جمعه و شنبه، نرخ دلار کاهشی بود و حتی در معتملات شبانه به ۲۳۵۰۰ تومان هم رسید. اما پس از اعلام پیروزی قطعی او نه تنها یکشنبه شاهد ریزش قیمت ها نبودیم که قیمت دلار افزایشی اندک را تجربه کرد و به ۲۴۵۰۰ تومان رسید.

دلیل کاهش مشخص است اما دلیل این افزایش چه بود؟

اقتصاددانان برجسته کشور در ماه‌های گذشته پیش بینی می‌کردند که بزودی نرخ دلار در محدوده رقابت‌پذیری تجاری ایران یعنی حدود ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان قرار خواهد گرفت. در ابتدا هم بنظر میرسید دلار به سمت ۲۰ هزار تومان در حرکت است اما افزایش ناگهانی آن محاسبات برخی فعالان را تغییر داد.

اما چه خواهد شد؟ آیا نرخ دلار افزایش خواهد یافت یا کاهش؟

مدل‌های اقتصادی توسعه داده شده  نشان می‌دهد که محدوده قیمت حقیقی دلار حدود ۱۹ تا ۲۳ تومان است و همانطور که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند نرخ دلار بزودی به این محدوده خواهد رسید.

دلیل افزایش این روزهای نرخ دلار اقدام غیرقانونی وزارت صنعت در باز کردن ارز اشخاص و ایجاد تقاضای گسترده برای خرید ارز در بازار است بنحوی که واردکنندگان کالاهای لوکس و غیرضروری در حال ایجاد تقاضای گسترده برای خرید ارز هستند و همین باعث شده بجای اینکه ارز به حدود ۲۰ هزار تومان برسد در کف ۲۴ هزار تومان بسته شود.

اگر بانک مرکزی موفق شود این مصوبه را لغو کند کاهش نرخ ارز تا حدود ۲۰ هزار تومان کاملا محتمل است. لذا توصیه سیاستی به دولت و بانک مرکزی اینست که اجازه واردات با ارز اشخاص را ندهد و سیاست واردات در مقابل صادرات را کماکان ادامه دهد.

منبع : اقتصاد آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا