مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیسبک زندگی

پريدوت ، سنگ ماوراي خاكي!

پريدوت، سنگ آتشفشاني است كه در آتش زاده شده است. كريستالهاي كوچك كه به هنگام گدازه‌هاي سنگي كوچك در دهانه آتشفشان توليد شده و سپس به سطح زمين رانده مي شوند. امروزه از اين پريدوتها به فراوان در صنعت جواهرسازي استفاده مي شود. پريدوت نوعي كاني اوليوين است. از آنجايي كه آهن موجود در اين كاني كه باعث رنگ بخشيدن به آن شده، جزء جدا نشدني پريدوت است، در طبيعت تنها به رنگ سبز روشن و مايل به زرد موجود است.

پريدوت، سنگ تولد ماه آگوست است.  اين سنگ در دوران مصر باستان و در جزيره‌اي به نام زِبِرجت به دست آمده است. معدنکاري در طول شب انجام گرفته است. چرا كه طبق يك افسانه قديمي، پريدوت‌ها را نمي توان در طول روز مشاهده نمود. اين جزيره با مارهاي بزرگ محاصره شده و اين امر باعث خطرناك‌تر شدن عمل معدنکاريشده بود تا اينكه بالاخره يكي از فراعنه‌ توانست همه مارها را به دل دريا بريزد.  رومي‌ها از اين سنگ‌ با عنوان «زمرد مخصوص عصر» ياد مي كنند. رنگ سبز اين سنگ در طول شب نيز ديده مي شود اما براي مشاهده كامل آن نياز به نور كافي است. بعدها از سنگ پريدات براي تزئين دكوراسيون داخل كليساها استفاده شد. پريدوت مي تواند روح اهريمن را از صفت افراد دور كند و تاثير آن وقتي بيشتر مي شود كه با فلز طلا تركيب شده باشد. همچنين اين سنگ گرانبها مي تواند افراد مَست را هوشيار كند.

امروزه بيشتر پريدوت‌ها را از معادن آريزونا در دل كوه‌هاي «سِن‌كارلس» به دست مي‌آورند. گونه‌هاي بزرگتر و ظريفتر در ميانمار و چين وجود دارند.

در سال 1941، نمونه‌اي جديد از گونه‌هاي پريدوت در پاكستان يافت شد و اين سنگها از تمام سنگهاي پيشين، ظريفت‌تر بوده‌اند. با كشف اين سنگهاي ظريف و خراش دادن ماهرانه آنها، نسل جديدي از سنگهاي زينتي و گرانبها وارد بازار جواهرات شده است. وزن يكي از اين سنگها حدود سيصد قيراط و رنگ آن سبز ليمويي بوده است.  با وجود اينكه وجود پريدات در هاوايي، يكي از گنجينه‌هاي ارزشمند اين كشور به شمار مي رود، اما تمام پريدات‌هاي فروشي، از آريزونا وارد شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا