مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیطراحی و ساخت

چهارده واقعيت جالب و خواندنی در مورد طلا که شما را شگفت زده خواهند کرد

طلا به عنوان یک فلز درخشان و براق تنها جلوه زیبایی ندارد بلکه در طول هزاران سال به عنوان ابزاری برای نشان دادن قدرت و جایگاه برتر اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.

طلا محبوب‌ترین و معروف‌ترین فلزی است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا نه جلای آن از بین می‌رود و نه در طول زمان دچار فرسایش می‌شود.

واژه انگلیسی “gold” از واژه لاتین “geolu” به معنای زرد گرفته شده و در زمان‌های قدیم که پول وجود نداشت از طلا برای داد و ستد استفاده می‌شد. علاوه بر این، خصوصیات جالب دیگری نیز وجود دارند که طلا را از دیگر فلزات متمایز ساخته‌اند.

هنديها رکورد دار استفاده از طلا هستند

علاقه مردم هند به طلا سال به سال افزايش پيدا مي‌کند به همين دليل هند بيشترين مصرف فلز طلا را در دنيا به خود اختصاص داده است. مردم اين کشور از طلا هم براي سرمايه‌گذاري و هم به خاطر ارزش‌هاي معنوي که براي آن قائلند، استفاده مي‌کنند.

طلا شما را خنک نگه ميدارد

از طلا در ساخت کلاه فضانوردان و مخصوصاً شيشه آن استفاده مي‌شود زيرا طلا اشعه فرا بنفش را منعکس کرده و هم زمان اجازه مي‌دهد که نور خورشيد به داخل کلاه بتابد. بدين ترتيب فضاي داخل کلاه روشن اما خنک باقي مي‌ماند.

دوبي شهر طلايي جهان است

تب طلا چنان در دوبي بالا گرفته است که در ماه مي ‌سال 2010 اولين دستگاه خودپرداز طلا در يکي از هتل‌هاي لوکس شهر ابوظبي نصب شد.

منشأ طلا از فضا است

تمام طلاهايي که امروزه در معادن وجود دارد از انفجار سنگ‌هاي آسماني در ميلياردها سال پيش به وجود آمده‌اند.

elahyeh-115-116-talajavaher-magazine

طلا کميابترين فلز روي زمين به شمار مي‌آيد

يکي از دلايل اصلي گران بودن طلا اين است که به شدت کمياب بوده و تنها در جاهاي خاصي يافت مي‌شود. مقدار طلايي که از روز کشف تا به امروز ذوب شده به اندازه مقدار آهني است که در کمتر از يک ساعت در جهان گداخته مي‌شود.

گياهان نيز طلا دارند

مقادير بسيار کمي‌ طلا در برگ‌هاي درخت اکاليپتوس وجود دارد اما مقدار آن چنان ناچيز است که با چشم غير مسلح ديده نمي‌شود.

مقدار طلايي که تاکنون کشف شده بسيار کم‌تر از آن چيزي است که فکر مي‌کنيد

مقدار طلايي که تاکنون از معادن استخراج شده چنان ناچيز است که مي‌توان تمام آن را در سه استخر شناي المپيک به راحتي جاي داد.

برخي از افراد از طلا ميترسند

ترس از طلا را آوروفوبيا (Aurophobia) مي‌نامند. افرادي که به آوروفوبيا مبتلا هستند در صورت ديدن طلا دچار حمله عصبي مي‌شوند.

طلا خاصيت درماني دارد

طلا بصورت تزريق به بدن خاصيت درماني دارد و در برطرف کردن سرطان و آرتروز روماتوئيد موثر است و به‌عنوان دارو در هفت مورد از هر ده مورد موفقيت‌آميز بوده است.

در جوايز ورزشي و هنري نشانه پيروزي به شمار ميآيد

در هنگام دريافت مدال‌ها و جام‌هاي مسابقات ورزشي و رويدادهاي فرهنگي نيز طلا همواره بيشترين خواهان و ارزش را داشته است زيرا طلا نماد رسيدن به موفقيت به‌شمار مي‌آيد.

طلا انعطاف‌پذيرترين و چکش‌خورترين فلز است

اين فلز گرانبها چنان انعطاف‌پذير است که مي‌توان يک اونس از آن را چنان پهن کرد که به يک ورقه 90 متر مربعي تبديل شود.

در اقيانوسها طلاي زيادي وجود دارد

هر مايل مکعب از آب دريا حاوي 25 تن طلا است بنابراين در تمام اقيانوس‌ها بيش از 10 ميليارد تن طلا وجود دارد. اما متاسفانه هيچ راهي براي استخراج آن تاکنون پيدا نشده است.

طلا فلزي است که ميشود آن را خورد

طلا يک فلز غير سمي ‌‌است و مي‌توان لايه‌هاي نازک آن را همراه با غذا يا نوشيدني خورد. در برخي فروشگاه‌ها، برگ‌ها و لايه‌هاي نازک طلا را مي‌فروشند و بعضي رستوران‌ها نيز افشانه طلا را به غذاهاي خود اضافه مي‌کنند. طلا به راحتي هضم مي‌شود و مشکلي براي بدن شما ايجاد نخواهد کرد.

طلا بسيار نرم است

طلاي بسيار خالص چنان نرم است که مي‌توان با دست به آن شکل داد.

نمایش بیشتر

مجله طلا و جواهر

تنها مجله تخصصی بین المللی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران با موضوعات هنری، علمی، خبری ، آموزشی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا