مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


کسب و کار

شکاف هايی در تجارت الماس

“الماس ها برای همیشه”

سيلي از سنگ هاي بي کيفيت، توانايي مقاوم برند مطرح De Beers را دچار  آشفتگي کرده است.

کافيست اين روزها به مراکز جواهر فروشي Kmart يا Wal-Mart قدم بگذاريد. ميتوانيد يک دستبند الماس به قيمت ۲۹.۹۹ دلار براي خود بخريد. قيمتي تقريبا معادل قيمت يک توستِر. اين قيمت، گوياي وضعيت داد و ستد الماس است. قيمت الماس هاي کوچکتر و نيز خرده فروشي در سال گذشته، بيش از بيست درصد کاهش يافته است. تقاضاي خريد انواع سنگ هاي الماس با کيفيت بسيار پايين، اصلا وجود ندارد. چرا اينگونه است؟ سقوط بي رويه سنگ هاي ارزان از روسيه و استراليا را مقصر بدانيد.

تاکنون، اين کاهش قيمت شامل الماس هاي ظريف و درخشان گران قيمت برندهاي تيفاني و کارتيه نشده است.

اين برندهاي مجلل، نمايشگاه هاي جواهرات خود را به رقم اوضاع نابسامان مطالبات در آسياي شرقي برگزار کرده اند. اما اين اوضاع تا چه زماني ادامه دارد؟ برخي از تحليل گران از اين بيم دارند که فراواني خط توليد بتواند عملکرد شرکت آفريقايي De Beers Consolidated Mines Ltd و در نتيجه تجارت الماس را براي چندين دهه دچار اختلال کند.

به گفته “هيلتون آشتون” تحليل گر الماس در مرکز اوراق بهادار ژوهانسبورگ: اين نگراني نيز وجود دارد که مسائل مربوط به بازاريابي بدون کيفيت ميتواند رو به افزايش بوده و در نتيجه به بي ثباتي قيمت ها منتهي گردد.

چنين به نظر نميرسد که برند De Beers اینگونه ساکت بماند. اين برند درصدد ادامه کنترل تجارت الماس از طريق بازوي بازاريابي مستقر در لندن و سازمان مرکزي فروش(CSO) بوده و نيز در پي اين است تا چانه زني هايي را با اعضاي کارتل براي توليد الماس در خارج از کشور انجام دهد. اين کار باعث افزايش متوسط قيمت ها تا مرز پنجاه درصد از سال ۱۹۶۸ تاکنون خواهد شد. اما به رقم تمام تلاش هاي De Beer، CSO در طول پنج سال گذشته ، سهام خود را براي خريد الماس هاي فرسايش يافته و درشت از هشتاد تا هفتاد درصد کاهش داده و آنها را از بازار جهاني جواهرات خريداري نموده است. برخي از محققان بر اين باورند که اين تنها آغاز حرکت به سمت سراشيبي است. از ماه جولاي به بعد، قيمت سپرده هاي ضامن De Beer سي و هفت دلار کاهش يافته و اين ميزان به بيست دلار رسيده است.

elahyeh-115-116-talajavaher-magazine

مسائل جاري در اوايل سال ۱۹۹۰ آغاز شده اند درست در زماني که روس ها به شدت نيازمند ارز بوده و شروع به توليد الماس هاي نامرغوب و بي کيفيت نمودند. اين امر باعث نقض قرارداد روسيه با CSO شده و در نهايت روسيه اين کار را با کاهش و حذف قيمت الماس هاي درشت تلافي نمود. اين کار خشم صاحبان معادن الماس آرگايل استراليا( بزرگترين توليد کننده سنگ هاي الماسي شکل در دنيا) را برانگيخته و منجر به نقض قرارداد آنها با CSO شد. به گفته کارشناسان، اين امر به نوبه خود منجر به توليد سنگهاي ارزان از جانب روسيه و استراليا شد. در آن زمان،بحران مالي آسيا در تابستاني که گذشت ، به اوج خود رسيده و بازار الماس بي ثبات بود. با وجود الماس هاي نامرغوب و ارزان در بازار، De Beer بيش از اين تلاش براي کنترل موارد ارزان تر را صلاح نديد. از ماه نوامبر، CSO قراردادهايي را مبني بر تقسيم سود حاصل از فروش الماس هاي درشت با ساير سهامداران امضا نموده است. در واقع، بنا به پيشگويي “نيال کارول”، محقق و تحليلگر، ميزان در آمد حاصل از فروش الماس ها براي CSO در سال ۱۹۹۸ ، از شانزده درصد به ۳.۹۱ ميليارد دلار کاهش يافته است. با کاهش ميزان فروش، الماس هاي ذخيره کارتل از چهار ميليارد دلار تصويب شده در ژوئن ۱۹۹۷، افزايش يافت.

 

سخنگوي CSO” رابين دي جي والکر” ميگويد: De Beer نگران توانايي تامين ذخاير مالي نيست. کارتل، سرمايه گذاري هاي عمده اي خارج از تجارت الماس دارد. کمپاني هاي استخراج معادن همچون هيئت مديره آنگلو آمريکا و مينورکو. علاوه بر اين، De Beer با نسبت بدهي به حقوق صاحبان سهام تنها با سود شش درصد ، همانگونه که اشتون بر آورده کرده بود. قادر به افزايش سهام ذخيره خود تا سقف ۵.۶ ميليارد دلار است. “راژر چاپلين” تحليلگر کمپاني T. Hoare گفته است: اين کمپاني ميتواند حتي اين ميزان را تا پنج ميليارد دلار براي تقويت جانب رقابتي افزايش دهد.

در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که مطابق طبع De Beer است. روس ها که براي ساليان متمادي هيچگونه قراردادي با De Beer نداشتند ، دوباره قراردادي را به امضا رسانده اند حتي انتقادهاي آسيايي مطابق طبع کارتل است. اين يک بازار وخيم بوده و بنابراين هرکسي در آن مشغول پاس دادن توپ به کس ديگر است. اين را “مارک کوکل” ، ويراستار مجله تجارت بين المللي الماس لندن گفته است.

 

گذشته از همه موارد مذکور ، De Beer همچنان مشغول ادامه شعار معروف و درازمدت بازاريابي خود ” الماس ها براي هميشه” است. کارتل معتقد است زوج هاي جواني که براي خريد انگشتر نامزدي اقدام ميکنند، تحت تاثير نمونه هاي ارزان نيستند. “جفري اچ فيشر”، رئيس کمپاني الماس فيشر در نيويورک و نيز اتحاديه واردات و توليد الماس ، ميگويد: دو مصرف کننده متفاوت وجود دارد: De Beers اينچنين شرط بندي کرده که اين روند در راستاي تحقق بوده و در آينده اي نه چندان دور ،به الماس هايي با کيفيت بالا دست خواهند يافت.

نمایش بیشتر

مجله طلا و جواهر

تنها مجله تخصصی بین المللی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران با موضوعات هنری، علمی، خبری ، آموزشی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا