مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


طراحی و ساخت

تجارت طلا سودآورترین تجارت در دبی پس از نفت 

بیش از یک قرن است که بازرگانان در جستجوی ادویه، مروارید و طلا به بازار دبی (سوق) می آیند. با چنین تجارت پررونقی، دبی به شهر طلا مشهور شده است. طبق گفته گمرک دبی، در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰، تجارت طلا در این کشور ارزشی حدود ۴۱ میلیارد یورو داشته است.

تجارت طلا پس از نفت سودآورترین صادرات در دبی است. دبی با تمرکز بر موقعیت جغرافیایی ویژه خود، روی ذخائر طلا و تاسیسات ساخت طلا و جواهر و پالایشگاه طلا سرمایه‌گذاری کرده است.

درالتحاد، طلا را به شمش‌ تبدیل می کنند. آنها بانک‌های شمش طلا دارند و معامله و عرضه عمده جواهرات را با تمام مراحلش انجام می دهند.

التحاد همچنین تحویل مناسب طلا، اعتبار بخشی و رعایت معیارهای بین‌ٰالمللی مناسب را در کیفیت و مشخصات فنی برعهده دارد.

صلاح خلف، از مالکان پالایشگاه طلای التحاد می گوید: «من فقط مردم را تشویق می کنم که در طلا سرمایه‌گذاری کنند. کل فرایند ساخت طلا اینجا در این شهر وجود دارد از جمله زیرساخت‌ها و ثبات و امنیت.»

محصول نهایی یک شمش ۱۰ کیلوگرمی طلاست. مانند هر کالایی قیمت آن می تواند تغییر کند. اما با نرخ‌های فعلی بازار، ارزش آن چهارصد و پنجاه و چهار هزار یورو است.

این بازار جایی است که عمده فروشان حضور دارند، بازار جواهری که توسط خانواده عبدالله در ۱۹۵۵ تاسیس شده است. آنها در تجارت طلا، جواهرات و الماس تخصص دارند.

توحید عبدالله، مدیرعامل شرکت جواهرا و رئیس گروه جواهرات دبی می‌گوید: «همواره ۴۰ یا ۵۰ تن طلا در بازار موجود است چه در خرده فروشی یا عمده فروشی و به دلیل مقدار زیاد معاملات این بازار، قیمت‌های ما تبدیل به رقابتی‌ترین قیمت‌های جهان شده است.»

صنعت جواهرات و طلا در شهر به شکل مناسبی مدیریت می شود با بیش از ۷۰۰ عضو گروه طلا و جواهرات دبی، که یک نهاد تجاری غیرانتفاعی است.

توحید عبدالله می‌افزاید: «ما به نوعی خود تنظیم‌گر هستیم (قواعد کارمان را خودمان تنظیم می کنیم) و با رعایت بسیاری از قوانین و کنترل‌های دولتی، یک محصول بی نقض ارائه می دهیم.»

بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از سهم طلای جهان هر ساله از دبی عبور می کند و بیشتر آن به بازار طلای دوبی می آید. در بازار طلای دبی ۳۰۰ مغازه تنها در نیم کیلومتر مربع جمع شده‌اند. کارگزاران طلا با بهره بردن از ویژگی منطقه زمانی دبی، از ۶ صبح تا ۱۱ شب باز هستند و یکی از معدود بازارهای مبادلاتی جهان است که می تواند همه مناطق زمانی از استرالیا تا سواحل غربی ایالات متحده را پوشش دهد.

جفری رودز، بنیانگذار شرکت مشاوره فلزات گرانبهای رودز می گوید: «برای من، قلب صنعت طلای امارات متحده عربی در واقع همین جایی است که امرور در دبی هستیم.»

جفری رودز در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث چنین موفقیت چشمگیری در دوبی شده است؟ می گوید: «زیرساخت‌ها و رهبرانی که دبی دارد باعث رونق این تجارت شده است.»

جفری رودز درباره حضور توریست‌ها و محبوبیت این بازار می افزاید: «دوبی مقرون به صرفه‌ترین بازار برای خرید جواهرات و طلا در سراسر جهان است. در جاهای دیگر مالیات خیلی بالاست. اینجا بهترین مکان برای خرید است، پول شما اینجا بیشترین ارزش را دارد.»

طلای دبی برای گردشگران مالیات ندارد. بسیاری از آنها از بازار«سوق» یا در سراسر شهر از بازار‌های طلا و الماس خرید می کنند.

کیران پیتانی، از بنیانگذاران و مدیر جواهرات «کارا» می گوید: «ما اینجا جواهرات می سازیم و همه مراحل آن را انجام می دهیم و در واقع ۸۵ درصد محصولاتمان را در اینجا درست می کنیم. طلا همیشه کالای محبوبی است. طلا یکی از فلزاتی است که با ارز در ارتباط است. مردم ترجیح می دهند که در دوران همه گیری کرونا در طلا سرمایه‌گذاری کنند.»

مانند بسیاری از بخش‌ها، تقاضا برای جواهر نیز در دوران همه گیری کاهش نشان داده است اما در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، معاملات طلا دوباره رونق گرفت و این رونق اکنون استمرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا