مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیبرندهاطراحی و ساخت

تاریخچه و مختصری از آکوامارین

نکات برگزیده مطلب
  • دانش قدرت است
  • در آینده ممکن است
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • نکته روز : آن مرد دوباره
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • Spieth در خطر ناپدید شدن

آکوامارین گونه ی آبی تا سبز آبی با کیفیت سنگ جواهر بریل است. گروه بریل سنگ جواهر با زمرد سبز، یکی از چهار سنگ ارزشمند( به همراه الماس، یاقوت کبود و یاقوت سرخ) می باشد. آکوامارین سنگ تولد رسمی برای متولدین ماه مارس است. آکوامارین سخت است و درخشندگی شیشه ای زیبایی مشابه با شیشه دارد. این سنگ به رنگ فوق العادی آبی دریا که از آبی کم رنگ تا آبی تیره ی متوسط متفاوت است. نام «آکوامارین» از اصطلاح قدیمی لاتین به معنی «دریای شیرین» برگرفته شده است.

آکوامارین و زمرد سبز از یک خانواده هستند، اما به طرز شگفت آوری متفاوت می باشند. آکوامارین و زمرد سبز هر دو سیلیکات آلومینیوم بریلیوم هستند، اما زمرد سبز با مقدار کم رگه های کروم (و بعضا وانادیوم) یافت می شود، در حالی که آکوامارین رنگ خود را از ناخالصی های آهن موجود در بریل بی رنگ (گسنیت) می گیرد.

آکوامارین و زمرد سبز میزان گرانش و شاخص انکسار یکسان دارند، اما زمرد سبز تمایل دارد که مبهم و پر از ناسرگی است، و برعکس آکوامارین شفافیت و وضوح خوبی از خود ارائه می دهد.

سنگ آکوامارین جزء سنگ های زمرد کبود است و از خانواده سنگ های بریل محسوب می شود و نام آن از یک واژه لاتین به معنی آب دریا گرفته شده است که اشاره به رنگ این سنگ دارد که شباهت بسیار زیادی به رنگ آبی اقیانوس و دریا دارد.
در گذشته از آن برای آرام کردن امواج دریا و ایمن نگه داشتن ملوانان استفاده می شده است.
سنگ آکوامارین مخصوص متولدین ماه مارس است و برای افزایش شادی و نشاط از آن استفاده می شود.
سنگ آکوامارین یکی از سنگ های زلال و شفاف است و به رنگ های آبی و سبز مایل به آبی دیده می شود.
رنگ این سنگ به دلیل اکسید های آهن موجود در ترکیب شیمیایی آن می باشد.

تشخیص آکوامارین

آکوامارین و انواع دیگر سنگ های بریل با درجه ی سختی ۷.۵ تا ۸ در سنجه ی موس کاملا با دوام و سخت هستند. آبی تیره و عمیقا اشباع شده، رنگی مطلوب و با ارزش در آکوامارین محسوب می شود. انواع دیگر بریل مورگانیت، گشنیت، بریل طلایی (هلیودور)، بریل سبز و بیکس بیت هستند. آکوامارین اغلب توسط رنگ آبی دریای منحصر به فرد خود قابل تشخیص است. این سنگ بسیار سخت بوده و درخشندگی شیشه ای دارد. سنگهای آکوامارین نسبت به سایر جواهرات مشابه شفافیت و وضوح مطلوب تری دارند. شدت رنگ و وضوح سنگ مهمترین معیار ارزیابی آکوامارین می باشد، و پس از آن کیفیت برش در درجه ی بعدی قرار می گیرد. آکوامارین با مقدار کمی آهن رنگ شده و در آزمایش ترکیب ها مقادیر عناصر و ساختار بلوری شش وجهی به راحتی آن را از سایر سنگ های سبز آبی متمایز می سازد.

منابع و خاستگاه آکوامارین

با معادن بسیار در سراسر کشور می توان تولید کننده ی اصلی آکوامارین را کشور برزیل دانست. سایر ذخایر آکوامارین در استرالیا، میانمار (برمه)، چین، هند، کنیا، ماداگاسکار، موزامبیک، نامیبیا، نیجریه، پاکستان، زامبیا و زیمبابوه و همچنین در چندین نقطه در ایالات متحده قرار دارند.کرور در هند اخیرا به یکی از بزرگترین تامین کنندگان سنگ آکوامارین تبدیل شده است.
آکوامارین شناخته شده در جهان
بزرگترین کشف آکوامارین با کیفیت سنگ جواهر در سال 1910 رخ داد، در زمانی که معدن «Minas Gerais» در مارامبارای برزیل سنگی با 243 پوند (110.5 کیلوگرم) وزن، 18 اینچ (48.5 سانتی متر) طول و 15.5 اینچ قطر که به سنگ های جواهر بسیار با مجموع وزن بیش از 100000 قیراط برش خورده بود، حفاری شد. «Dom Pedro» با 26 کیلوگرم وزن که توسط طراح جواهر آلمانیBernd Munsteiner در سال ۱۹۹۲ در ایدار ابرشتاین آلمانبرش خورده بود، بزرگترین قطعه ی آکوامارین است که تاکنون کشف شده است.

خرید و ارزش گذاری سنگ جواهر آکوامارین

رنگ آکوامارین

آکوامارین مانند آب دریا، آکواریوم به رنگ آبی روشن، آبی تیره، آبی سبز و سبز آبی در می آید. رنگ اشباع تر، ارزش بالاتری دارد، اگر چه تقریبا همه ی زمردهای کبود معمولا در خود آبی روشن تری دارند. آبی عمیقا اشباع شده، مطلوب ترین رنگ است، اما در نمونه های بزرگ بسیار به ندرت یافت می شود. شدت رنگ یکی از مهمترین معیارها در ارزیابی سنگ های جواهر رنگی است، اما بر خلاف جواهرات دیگر، آکوامارین با شدت رنگ کمتر ارزش کمتری نخواهد داشت به این خاطر که بیشتر زمردهای کبود پاستلی هستند و بسیاری از افراد سنگ های جواهر سبک تر با بلور شفاف را به سنگ هایی با رنگ عمیق و پررنگ ترجیح می دهند.

elahyeh-115-116-talajavaher-magazine

درخشندگی و وضوح آکوامارین

بهترین کیفیت آکوامارین جواهرات بسیار شفاف هستند.
برخی از جواهرات ناسرگی های طولانی و میل های توخالی، و علامتی از خانواده ی بریل در خود دارند . نشان های موازی مواد معدنی خارجی که یکی از ویژگی های کمیاب به حساب می آید، پدیده ی چشم گربه (براق و صیقلی) و یا ستاره (ستاره ای) را با شش پرتو ی واضح پدید می آورد. این گونه ها به صورت برش کوژ در دسترس هستند. آکوامارین چشم گربه با کیفیت بالا، قیمت های بسیار بالایی دارند. گونه های شش پرتوی با ستاره ای یا « آکوامارین ستاره ای» فوق العاده کمیاب و بسیار ارزشمند است. آکوامارین پس از برش درخشندگی شیشه ای( مانند شیشه) دارد.

برش و شکل آکوامارین

آکوامارین در دو برش تراش دار و کوژ یافت می شود. بریل ها به خصوص مناسب برش های مستطیلی یا مربعی هستند. محبوب ترین برش آکوامارین برش مرحله ای زمرد سبز است. برش های برلیان با اشکال طولانی یا مستطیلی نیز بسیار موردپسند هستند. گونه های صیقلی و درهم و برهم نیز همانند گونه های چشم گربه ای و ستاره ای برش های کوژ هستند. برش زن های با مهارت جواهرات قادر به تراش هر شکل ممکن با آکوامارین هستند. شایع ترین نوع برش ها اشکال سنتی مانند گرد، گلابی، بیضی هستند. یافتن برش های فانتزی در اندازه های بزرگ تر دشوار است. برخی مواقع آکوامارین و دیگر انواع بریل به اشکال تزیینی و حکاکی های حیوانی برش می خورند.
پردازش آکوامارین
آکوامارین اغلب به پردازش خاصی نیاز ندارند، اما برخی مواقع برای پردازش رنگ از گرما استفاده می کنند. گرمایش در دمای پایین سبب کاهش رنگ های ناخواسته ی سبز و زرد خواهد شد. رنگ های تیره تر آکوامارین مانند سنگ های با کیفیت پایین اغلب گرما می بینند (معمولا در 725-850 فارنهایت یا 400-450 درجه سانتیگراد) تا رنگ آبی مناسب تری پدید آید. گرمایش در دمای بالاتر باعث تغییر رنگ می شود.

گونه های مشابه آکوامارین

آکوامارین متعلق به گروه بریل از مواد معدنی است. انواع مختلف بریل با کیفیت سنگ جواهر به تعداد کمی وجود دارند که اکثر آنها بر اساس رنگ و عوامل رنگی، مانند زمرد سبز طبقه بندی می شوند. آکوامارین نیز با صیقل ( آکوامارین چشم های گربه ای و ستاره ای) یافت می شوند که بسیار کمیاب و ارزشمند هستند. سایر جواهرات که مشابه آکوامارین هستند، لاریمار، آمازونیت، تورمالین، یاقوت کبود و لعل بدخشان می باشند.

مشهورترین سنگ های جواهر و نام های تجاری مرتبط

زمرد سبز،‌ بریل گران بها، بریل طلایی، آکوامارین چشم گربه ای و مورگانیت از جمله مشهورترین سنگ های جواهر مرتبط هستند.
سنگ های جواهر و نام های تجاری کمتر شناخته شده
بریل قرمز یا بیکسی بیت، هلیودور، بریل سبز و گشنیت(بریل بی رنگ) در زمره ی سنگ های جواهر کمتر شناخته شده هستند.

خواص درمانی بلورهای متغیر، متافیزیکال و افسانه ای سنگ جواهر آکوامارین

بر طبق افسانه ها، آکوامارین در صندوق گنج پری دریایی افسانه ای قرار داشت و از زمان های قدیم به عنوان «سنگ شانس ملوان» شناخته می شود. آکوامارین از واژه ی لاتین آب شیرین برگرفته شده و تاریخی طولانی با عنوان سنگی برای افرادی که بیشتر وقت خود را روی دریا می گذرانیده اند دارد. یونانی ها و رومیان نیز این سنگ را به جواهر ملوان می شناختند، با این باور که با اطمینان خاطر از دریاهای طوفانی عبور خواهند نمود. افسانه ها گویای این است که آکوامارین دارایی های ارزشمند بسیاری از پری دریایی بوده اند و در نتیجه از ملوانان در برابر خطرات دریایی از جمله دریازدگی محافظت می نمودند.
در دوران باستان و همچنین در قرون وسطی مردم معتقد بودند که کیهان در سنگهای جواهر منعکس می شود. بنابراین واضح است که آکوامارین به سیاره ی نپتون اختصاص دارد و همچنین یکی از سنگ های تولد رسمی متولدین ماه مارس است. اعتقادات باستان احیا شد و صنعت جواهر آن را به ابزار بازاریابی دیگری را برای ترویج برخی سنگهای جواهر مورد استفاده قرار داد.
توصیه: خواص و نیروهای درمانی کریستال دگرگون و متافیزیکال نباید به عنوان نسخه پذیرفته شوند. فرهنگ سنگ جواهر متافیزیکال، تشریفاتی و سنتی از منابع مختلفی جمع آوری می شوند. این اطلاعات جایگزین نسخه ی پزشک نخواهد بود. در صورت بروز مشکلات پزشکی به متخصص مراجعه نمایید. این مطالب در هیچ شرایطی تضمین کننده ی هیچگونه ادعا در درمان و نیروهای سنگ تولد نمی باشد.

سنگ آکوامارین همچنین دارای خاصیت نفوذ امواج مغناطیسی است و امواج مغناطیسی منتشر شده از ماه می تواند به راحتی درون آن نفوذ کند.
نفوذ مغناطیس موجود در ماه بر روی اکسیدهای آهن موجود در سنگ آکوامارین سبب تقویت توانایی این سنگ برای پیش بینی است و به همین جهت برخی از افراد از این سنگ برای پیشگویی استفاده می کنند.
سنگ آکوامارین را با عنوان بریل معدنی نیز می شناسند، این سنگ برای فردی که آن را به همراه داشته باشد محافظت و ایمنی به همراه می آورد.
استفاده از سنگ آکوامارین همچنین موج احساس قدرت و شکست ناپذیری در افراد می شود و افزایش حافظه نیز یکی دیگرا از خواص بی نظیر این سنگ محسوب می شود.

سنگ آکوامارین تداعی کننده خلوص و نشاط و آرامش آب دریا است و از آن برای آرامش بخشی و تسکین استفاده می شود، علاوه بر آن این سنگ نماد صداقت، اعتماد و پاکی است.
در افسانه ها و روایات قدیمی، از سنگ آکوامارین با عنوان گنج متعلق به پری دریایی یاد می شد و برای اولین بار توسط ملوانان به عنوان طلسمی برای موفقیت، شجاعت و حفاظت مورد استفاده قرار می گرفت.
به سنگ آکوامارین، عنوان سنگ جوانی ابدی وشادی داده شده است.
امروزه نیز از آن برای محافظت افرادی که به سفرهای دریایی می روند و یا این که در ارتباط مستقیم با راه های آبی و دریا هستند، استفاده می شود.
سنگ آکوامارین مظهر تمام خواص بی نظیر موجود در آب دریا و منعکس کننده آن ها می باشد.
این انعکاس موجب شده است که از این سنگ به عنوان سنگی برای مراقبه و مکاشفه استفاده شود.

سنگ آکوامارین ارتباط مستقیمی با چاکرای گلو دارد و می تواند بر ترس از صحبت کردن غلبه کند، به همین دلیل یک سنگ عالی برای معلمان و مجریان محسوب می شود.
استفاده از سنگ آکوامارین برای تقویت مهارت سخنوری بسیار تأثیرگذار است و موجب ایجاد وضوح در بیان افراد می گردد و همچنین فرد در هنگام صحبت کردن، با استفاده از سنگ آکوامارین می تواند بر استرس خود غلبه کرده و یک سخنرانی شیوا و عالی را ارائه دهد.
سنگ آکوامارین فرآیند های مربوط به استدلال فکری را بهبود می بخشد و توانایی افراد را برای پاسخگویی سریع افزایش می دهد.
این ویژگی سبب می شود که یادگیری افراد افزایش یافته و بتوانند با پشتکار، نظم و نور قلبی ایجاد شده توسط این سنگ به یادگیری علوم مختلف بپردازند.

سنگ آکوامارین انرژی ملایمت و مهربانی را از خود ساطع می کند.
موجب ترویج اعتدال و افزایش احساس مسئولیت در افراد می گردد.
این سنگ الهام بخش به خصوص برای افرادی که در مقام قضاوت قرار دارند، یک سنگ با ارزش و مفید به شمار می رود.
علاوه بر آن موجب افزایش تحمل و حس انسان دوستی در میان افراد می گردد.
از این سنگ با عنوان سنگ کریستال سفر یاد می شود و از آن برای محافظت در سفرهای دریایی و کاهش ترس از آب استفاده می شود.

سنگ آکوامارین با عنوان کریستال عشق نیز شناخته می شود؛ زیرا رنگ آبی روشن این سنگ موجب ایجاد تعهد در میان افراد عاشق می گردد و تأثیر بسیار زیادی در بازگشت فرد عاشق دارد.
این سنگ همچنین باعث ایجاد نوعی هماهنگی و کاهش نزاع و دعوا در میان افراد می گردد و برای ایجاد ارتباط بین دو فرد با فرهنگ های گوناگون بسیار کاربرد دارد.
از سنگ آکوامارین به عنوان نشانه ای برای عشق و یا حلقه ابدیت استفاد می شود و تا زمانی که آب در زمین جاری باشد، سنگ آکوامارین تعهد و وفاداری را در میان افراد افزایش می دهد.

این سنگ از زمانهای بسیار قدیم شناخته شده است و باعث تقویت شجاعت در انسان شده و عرفا و صوفیان برای بیشتر شدن آگاهی معنوی از آن استفاده می کردند.
خواص درمانی زیادی دارد مانند: زیاد کردن سیستم دفاعی بدن ، کاهش دادن انواع آلرژی و زکام که در اثر پرکاری سیستم دفاعی بدن ، می باشد.
این سنگ بلور بسیار آرام و کم کننده استرس و اضطراب می باشد.

ایده های طراحی جواهر و سنگ جواهر آکوامارین

آکوامارین یک جواهر تزیینی است که تقریبا به هر پوست یا چشمی می آید و آن را به جواهر موردعلاقه ی زنان در سراسر جهان تبدیل کرده است. آکوامارین جواهری مشهور است که به آسانی قابل پوشیدن بوده و در دسترس است، قیمت مطلوبی داشته، و دائما به محبوبیت آن افزوده می شود. آکوامارین سختی پایداری دارد که آن را برای هر نوع کاربرد طلا و جواهر، از جمله در طراحی حلقه های آکوامارین، مناسب می سازد. زمرد سبز، از خانواده ی سنگ آکوامارین، معمولا برای پر کردن شکاف و ترمیم رنگ روغن کاری می شود، اما آکوامارین نیاز به نگهداری خاصی ندارد و مناسب انواع جواهرات، از جمله حلقه های معمول است. سنگ آکوامارین در قواره ی گوشواره بسیار محبوب است . علاوه بر این، بلور های کامل، شفاف و شش گوشه برخی اوقات بدون برش به عنوان گردنبند استفاده می شوند. علاوه بر حلقه، آویز و گوشواره، سنگ های آکوامارین بر روی دستبند، گردنبند، سنجاق و غیره تنظیم می شود.
نکته: سنگ های جواهر باید بر حسب اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط. سنگ های رنگی به نسبت اندازه به وزن متفاوت هستند. برخی از سنگ ها بر اساس وزن بزرگتر و برخی دیگر کوچکتر از الماس هستند.

نگهداری و شستشوی سنگ جواهر و جواهرات آکوامارین

آکوامارین یکی از با دوام ترین سنگ های جواهر است، اما باز هم به نگهداری و مراقبت دقیق نیاز دارد. در هنگام کار با مواد شیمیایی قوی، از پوشیدن جواهرات با سنگ آکوامارین خودداری کنید. برای جلوگیری از خراشیدگی، همیشه سنگ های جواهر آکوامارین را به طور جداگانه از دیگر انواع جواهرات سنگ های جواهر نگهداری نمایید.
در هنگام تمیز کردن، از آب گرم صابونی و دستمال یا پارچه ی نرم برای خشک کردن استفاده نمایید. سنگ را به خوبی شستشو داده و همه ی باقی مانده ی صابون را پاک کنید. برای نگهداری آنها به مدت زمان طولانی سنگها را در یک پارچه ی نرم یا جعبه ی پارچه ای نرم قرار دهید.

نمایش بیشتر

مجله طلا و جواهر

تنها مجله تخصصی بین المللی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران با موضوعات هنری، علمی، خبری ، آموزشی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا