مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیسبک زندگیطراحی و ساخت

بهينه‌سازي به روش ليد گلاس ياقوت ها

Optimization by ruby classe Method

محمد مصدق

نائب رئيس انجمن فروشندگان طلا وجواهر

کارشناس جواهر

محدود بودن منابع استخراج معادن و بالا رفتن سطح درخواست مخاطبين به گوهر ها از منظر کيفيت، رنگ، ناپاکي درون گوهرها، باعث شده که در تمام سطوح استخراج از نظر کيفيت‌هاي کاربردي در بهره‌برداري‌هاي منابع و همچنين اهميت موضوع فرآيند بهينه‌سازي‌ها و پيرو آن بالا بردن ارتقاء کيفيت‌ها در روش‌هاي مدرن در حوزه علمي و پژوهشي و دانش فناوري بهينه‌سازي‌ها در نزد سرمايه‌گذاران اين موضوع مورد توجه خاص قرار گرفته است.

در معادن هنگام استخراج به دليل آسيب‌هاي فيزيکي در بلورها منافذ و شکستگي‌هاي سطحي و عمقي ايجاد مي‌شود که به جهت ايجاد اين منافذ و تردد بودنشان، قابل تراش نيستند بدين خاطر براي بازيافت کاربردي و قابليت تراش فرايندي بوسيله موادي افزودني شيشه‌اي Glass براي پوشش اين منافذ از اين مواد استفاده مي‌کنند.

البته قابل ذکر است که اين روش ارتقاء رنگ نيست بلکه بالا بردن سطح ناپاکي‌ها است که با پر شدن منافذ با مواد شيشه‌اي گوهر پاک‌تر به نظر مي‌رسد و پيرو اين فرايند قابليت تراش در اين گوهرهاي بي‌کيفيت ايجاد مي‌شود.

در اين روش مي‌بايست ناپاکي ها بلور را پاک‌سازي کرد که با افزودن مواد شيشه‌اي آن با ناخالصي‌ها اوليه بلورها تداخلي پيش نيايد و براي انجام اين کار بلور را درحدود 1400 درجه سانتي‌گراد در کوره‌هاي القايي حرارت مي‌دهند و سپس بلور از ناخالصي اوليه پاک‌سازي مي‌کنند و پس از اينکه اطمينان حاصل کردنند ناخالصي‌ها پاک‌سازي شدند، مجددا بلور را با پودر شيشه‌اي در حرارت مشخصه در کوره سفالي قرار مي‌دهند.

 مواد افزودني پودر شيشه Glass Powder Additives

 سيليکا (Sio2)، ليد (Glass)، ميزاني سديم (Na)، پتاسيم (K)، اکسيد فلز مس (Cu)

 اکسيد فلز بيسموت (Bi).

 روش بهينهسازي Optimization Method  

 بلور را با اين مواد افزودني ترکيبي همراه مقداري روغن داخل کوزه‌هاي سفالي قرار مي‌دهند.

 سپس دماي کوره را به تدريج کاهش مي‌دهند که تا اين مواد افزودني ترکيب شده به تدريج به منافذ بلور به صورت شيشه Glass نفوذ کند.

 نکته قابل توجه درجه نقطه ذوب کراندوم (ياقوت) ميزان 2044 درجه سانتي‌گراد است و در اين روش بلورهايي که از سطح دچار آسيب‌ديدگي شده‌اند بهينه‌سازي مي‌شوند و آسيبي به ماهيت گوهر نمي‌زند.

 روش‌هاي شناسايي Identification Method 

 در اين فرآيند بهينه‌سازي به علت اينکه مواد شيمايي به حالت مايع در مي‌آيد و پيرو آن در داخل بلور مقاديري حباب گاز ايجاد مي‌شود و سپس در اثر سرد شدن اين حباب‌ها در داخل منافذهاي سطحي و عمقي حباب گازهايي در ابعاد متفاوت مشاهد مي‌شود.

 يکي از روش هاي متداول روش شناسايي دقت با ميکروسکوپ در حالت Dark Field است. چون زماني که نور متمرکز از زيرين گوهر بتابد فلش‌هايي به رنگ آبي، نارنجي، در منافذ و شکستگي‌ها رويت مي‌شود.

 البته روش هايي ديگر شناسايي هم وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا