مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیبرندهاطراحی و ساخت

بـرلیـــان‌هـــای مشهــــور جهـــــان (۲)

نکات برگزیده مطلب
  • دانش قدرت است
  • در آینده ممکن است
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • نکته روز : آن مرد دوباره
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • Spieth در خطر ناپدید شدن

در ذيل چندين برليان مشهور و تاريخي جهان با تاريخچه مختصر آنها بيان شده است.

جوبيلي طلايي(The Golden Jubilee)

اين برليان با تراش متکائي، بزرگترين سنگ تراشيده جهان است؛ به رنگ زردقهوهاي آتشين و وزني معادل 67/545 قيراط، قيمت تخميني آن 1/500/000/000 دلار ميباشد.

برليان سنته ناري (The Centenary)

با رنگ D و پاکي IF (بهترين رنگ و پاکي) بزرگترين برليان جهان ميباشد. تراش آن به شکل قلب و وزن آن 85/273 قيراط است. اين الماس در معدن Premier در سال 1986 کشف شد و وزن آن ابتدا 10/599 قيراط بود. تراش آن که سه سال به طول انجاميد داراي 274 صفحه است. از سال 1991 در موزه برج لندن قرار دارد.

برليان (The Millenium Star)

اين برليان دومين بزرگترين برليان جهان با رنگ D و پاکي IF (بهترين رنگ و پاکي) در جهان است. تراش آن گلابي شکل و وزن آن 04/203 قيراط است.

حراجي کريستي Christian Auction House يک برليان فوقالعاده نادر قرن هفدهم به رنگ فانتزي خاکستري، آبيسير را به قيمت 3/24ميليون دلار به فروش رساند و اين يک رکورد جهاني براي فروش برليان يا هرگونه قطعه جواهر در حراجي ميباشد.

برليان Millenium Star يکي از برليانهايي است که در موزه اسميتسونين در سال 2003 در واشنگتن به معرض نمايش گذاشته شد. در کنار آن برليانهاي Allnatt، Moussaieff Red، Pumpik،Steinmetz Pink،Heart Of Eternity قرار دارند.

برليان اکسلسيور(The Excelsior)

در 30 ژوئن 1893 در معدن مشهورJagers Fontain (آفريقاي جنوبي) توسط کارگري که در حال بارگيري کاميون بود پيدا شد. اين کارگر الماس را پنهان نمود و دور از چشم ناظرين خودش آن را تحويل مدير معدن داد. تا سال 1905، زماني که الماس مشهور کولينان کشف شد؛ اکسلسيور بزرگترين الماس کسف شده در جهان بود. ته رنگ آبيسفيد داشت و وزن آن 75/971 قيراط بود. نهايتا اين سنگ به يازده تکه از 82/9 تا 68/69 قيراط وزن تقسيم شد. خبر کشف اين الماس به سرعت در تمام جهان منتشر گرديد. اکسلسيور 1 که بزرگترين برليان تراشيده شده از اين الماس است توسط جواهر فروشي مشهور Robert Mouawad خريداري شد.

برليان ريجنت (The Regent)

اين الماس با وزن 410 قيراط در سال 1701 در رودخانه Kistna در هندوستان پيدا شد. اين الماس به Thomas Pitt فروخته شدکه آن را به انگلستان فرستاد تا تراشيده و جلا داده شود. تراش آن تراش برليان متکايي(Cushion Cut) بود و وزن ان بالغ بر 140 قيراط بود. در سال 1717 به دوک اورلئان، حکمران فرانسه فروخته شد و نام آن بدين سبب Regentl ميباشد. اين برليان در تاج پادشاهي لوئي پانزدهم، جواهر تزئيني موهاي ملکه ماري و نيز زينت کلاه ملکه ماري آنتوانت بودهاست. پس از انقلاب فرانسه برليان ريجنت در دسته شمشير ناپلئون بناپارت قرار گرفت و همسر وي ماري لوييز پس از مرگ او اين قطعه را به اتريش انتقال داد ولي بعدها پدر ملکه آن را به فرانسه بازگرداند و امروزه جزو جواهرات سلطنتي فرانسه در موزه لوور ميباشد.

elahyeh-115-116-talajavaher-magazine

برليان مشهور اليزابت تيلورريچارد برتون

اين برليان 69 قيراطي در ابتدا به نام برليان کارتيه (Cartier) شهرت داشت و توسط آن مؤسسه به مبلغ 1/050/000 دلار در حراجي خريداري شده بود. روز بعد از حراج ريچارد برتون اين برليان را براي اليزابت تيلور خريداري نمود و نام آن بهبرليان تيلوربرتونتغيير يافت. اليزابت تيلور اين برليان را براي اولين بار در ميهماني تولد 40 سالگي کريسکلي، ملکه موناکو، استفاده نمود. در سال 1978 تيلور اين برليان را فروخت تا با پول آن بيمارستاني در بوتسوانا بنا کند. مالک فعلي اين سنگ Rbert Mouawad است.

برليان اورلف (The Orloff)

هنگامي که اين الماس 300 قيراطي يافت شد با رنگ آبي سبز و فوقالعاده پاک در هندوستان يافت شد تراش رز مغولي Mogul Rose Cut داشت. اين برليان امروزه در موزه جواهرات روسيه در مسکو قرار دارد. گفته ميشود در ابتدا در جاي چشم يکي از خدايان هندوها در درون معبد Sriangar قرار داشته و در سالهاي 1700 توسط يک سرباز فراري فرانسوي دزديده شد او که بسيار وحشت زده بود يک چشم بت را از حدقه درآورد و سپس به شهر مدارش رفت و آن را به يک کاپيتان انگليسي کشتي به مبلغ 2000 پوند فروخت.

پس از مدتها اين الماس به آمستردام رسيد و کنت گريگوري اورلف روسي، که يکي از عشاق امپراطريس کاترين بود آن را به مبلغ 90/000 پوند خريد و به کاترين پيشکش نمود.ملکه کاترين آن را در عصاي سلطنتي قرار داد و در ازاي آن به اورلف يک قصر مرمر عطا نمود.

در سال 1812 روس ها از ترس ورود ارتش ناپلئون به مسکو، برليان اورلف را در تابوت يک راهب پنهان نمودند. ميگويند ناپلئون پس از کشف محل اختفاي برليان اورلف به سراغ آن رفت و هنگامي که يکي از سربازانش قصد لمس کردن آن را داشت روح راهب ظاهر شد و لعنتي سنگين بر ارتش ناپلئون فرود آورد. ناپلئون از ترس بدون برداشتن اورلف از مقبره دور شد.

برليانآگرا (Agra)

داستان برليان آگرا از سال 1526شروع ميشود زماني که اولين امپراطور مغول Babur (1530-1483) پس از پيروزي در جنگ بر عليه مهارجه Gwailor الماس آگرا را بهدست آورد؛ وي اين برليان را روي عمامهاش حمل مينموده. احتمالا اين سنگ جزو غنائمي بوده که بهدست نادرشاه افشار افتاده بود ولي بعدها به هندوستان برگردانده شد. در سال 1896 به جواهر فروش مشهور لندن M.Donegall فروخته شد. در 1905 توسط GIA بهعنوان برليان صورتي روشن طبيعي با شفافيت VS2 و وزن 34/32 قيراط در حراج به مبلغ 9/6 ميليون دلار به فروش رسيد.

برليانآمستردام

اين برليان سياه رنگ به وزن 74/33 قيراط داراي 145 صفحه است و از يک سنگ 85/55 قيراطي تراشيده شده و در نوامبر 2001 به مبلغ 000/352 دلار به فروش رسيده است که بالاترين قيمت براي سنگ سياه است.

گرانقيمتترين برليان در جهان کولينان 530 قيراطي در تاج ملکه انگليس (بيش از 400 ميليون دلار) و يا ساير برليانهاي درشت و تاريخي نيست بلکه يک برليان قرمز رنگ (تراش گلابي) به وزن 11/5 قيراط ميباشد! اين برليان به کمپاني Moussaiieff Jewelers LTD تعلق دارد و براي آن هنوز قيمتي تعيين نشده است. اين برليان قرمز بزرگترين برليان سرخ جهان مي‌باشد. به نام Redshield. از اين رنگ فقط چند قطعه در جهان موجود است.

برليان Heart of Eternity

يکي ديگر از نفيس‌ترين برليان‌هاي رنگي جهان Heart of Eternity نام داردکه قبلا به گروه De Beers تعلق داشته‌است. این الماس که در معدن Premier در آفريقاي جنوبي يافت شده جزو يک‌دهم درصد از تمام الماس‌هاي رنگي با کيفيت عالي يافت مي‌شود. اين برليان 27 قيراط وزن دارد و ارزش آن بالغ بر 16 ميليون دلار مي‌باشد.

بزرگترين قطعه الماسهاي کشف شده در جهان که از آنها براي تراش استفاده شده است به ترتيب بزرگي و وزن عبارتند از: کولينان (Cullinan) 3106 قيراط، اکسلسيور(Excelsior)2/995 قيراط، ستاره سيرالئون (Star of Cierra Leone) 9/968 قيراط، مغول بزرگ (Great Mogul) حدود 800 قيراط، رودخانه وايي (Woyie river) 770 قيراط، پرزيدنت وارگاس (Preside Vargas) 6/726 قيراط، جونکر (Jonker) 726 قيراط، جوبيلي (Jubilee) که قبلا Rertz ناميده ميشد؛ 8/650 قيراط، دوتويت اسپن (Dutoitspan) 616 قيراط و بامگلد (Baumgold) 609 قيراط.

نمایش بیشتر

مجله طلا و جواهر

تنها مجله تخصصی بین المللی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران با موضوعات هنری، علمی، خبری ، آموزشی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا