مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیسبک زندگیطراحی و ساختکسب و کار

بازرگانان، صاحبين تجارت

لباس ديپلماتها و مديران چگونه است؟
در دنياي امروز، ديگر لباس ها فقط کالايي براي رفع نياز پوششي مردم محسوب نميشوند بلکه تصويري از مجموعه ارزشهاي نماديني هستند که درون و ميان گروه هاي اجتماعي مختلف به صورت جمعي فهميده ميشوند. يکي از ويژگي هاي اصلي اين تصوير آفريني ها تقويت درباره هويت است به‌خصوص در زمينه جنسيت، نژاد و قوميت، پيشينه طبقاتي و سن.

مد و لباس به منزله ساختن اشکال جديدی از هويت جمعی است.

در اين فرآيند لباس و قيافه ظاهري در شکل دادن به پندارهاي مشترک جمعي و هويت فرهنگي نقش مهمي را ايفا مي‌کند.
لباس رسمي آقايان ايراني با خارجي‌ها تفاوت‌هايي دارد. در جلسات رسمي خارج از کشور، ديپلمات‌ها و سياستمداران خارجي کروات مي‌زنند و در برنامه‌هاي بسيار رسمي هم از پاپيون استفاده مي‌شود اما در ايران کت و شلوار و پيراهن، لباس رسمي مردانه را تشکيل مي دهند.

آقايان لطفا در زمان حضور در يک برنامه رسمي بايد ۱۰ مورد را به بهترين شکل رعايت فرماييد.
۱- کت و شلوار
۲- پيراهن
۳- جوراب و کفش
۴- کمربند
۵- ساعت
۶- انگشتر
۷- خودنويس
۸- استفاده از ادکلن يا عطر مناسب
۹- کارت ويزيت
۱۰- دستان آراسته و کاملا مرتب

رنگ کت و شلوار ديپلمات‌ها، بازرگانان، صاحبان تجارت و مديران شناخته شده چطور بايد باشد؟
– سرمه‌اي: اين رنگ از زمان امپراتوري روم، رنگ اقتدار بود و خانواده امپراتور، لباس‌هاي سرمه‌اي مي‌پوشيدند. مي‌گويند اين رنگ را افرادي مي‌پوشند که خودشان را مقتدر و قدرتمند مي‌دانند.
روانشناسان مي‌گويند هر کس کت و شلوار سرمه‌اي داشته باشد، آدم باهوشي است. رنگ سرمه‌اي افراد را صادق و قابل اعتماد نشان مي‌دهد. وقتي رهبران کشورهاي مقتدر (از نظر اقتصادي و نظامي) کنار هم جمع مي‌شوند. کت و شلوار سرمه‌اي مي‌پوشند تا نمايشي از هوش شخصي و قدرت کشورشان باشد.

elahyeh-115-116-talajavaher-magazine

– خاکستري تيره: رنگ دومي که براي ديپلمات‌ها استفاده مي‌شود، خاکستري تيره است. البته بعضي‌ها معتقدند که خاکستري، رنگ بي‌طرفي است. اگر در يک ميهماني دو طرف دعوا حاضر باشند فرد ميانجي با پوشيدن لباسي به رنگ خاکستري نشان مي‌دهد که با کسي سر جنگ و دعوا ندارد.
– قهوه‌اي: سومين رنگ ديپلماتيک است که بيشتر آدم‌هاي احساساتي آن را مي‌پوشند.
– مشکي: رنگي پر صلابت است؛ ولي هيچ وقت کت ‌و شلوار براق انتخاب نکنيد و سعي کنيد از رنگ‌هاي متفاوت در پوشش‌تان استفاده کنيد؛ طوري نباشد که شما را با رنگ مشکي هميشگي لباس‌هاي‌تان بشناسند.
– راه راه يا ساده: کت و شلوار را معمولا ساده انتخاب مي‌کنند. لباس مشکي “راه‌راه”، صلابت مشکي ساده را ندارد به خصوص اگر فاصله خطوط روشن آن کمتر از يک سانتي‌متر باشد. هيچ ديپلمات يا بازرگاني نبايد کت و شلواري بپوشد که فاصله خطوط راه راه آن کمتر از اين مقدار است.

زماني، شخصيت منفي يک فيلم مافيايي کت مشکي “راه راهي” پوشيده بود که در ناخودآگاه بينندگان تاثير بدي مي‌گذاشت، به همين دليل پوشيدن اين مدل کت و شلوار را پيشنهاد نمي‌کنند.

بستن دکمه‌هاي کت

فقط زماني اجازه بستن دکمه کت را داريد که تنها يک دکمه داشته باشد. کت‌هايي که دکمه‌هاي بيشتري دارند حتما دکمه آخر را نبنديد و فراموش نکنيد که هنگام نشستن همه دکمه‌ها را باز کنيد.
در مواقع عادي يعني ايستادن، راه رفتن، مصاحبه، عکس گرفتن و تحويل سند، بايد دکمه بالايي بسته و دکمه پاييني باز باشد. اگر دکمه کت ديپلمات‌ها باز باشد ايرادي ندارد اما در اين صورت به اين معناست که حرف جدي در ميان نيست.

وقتي جوراب سفيد ممنوع است

جوراب بايد حتما هم رنگ شلوارتان باشد. بعضيها فکر مي‌کنند جوراب سفيد شيک و رسمي است اما اصلا چنين چيزي درست نيست. جوراب سفيد – آن هم سفيد حوله‌اي – فقط براي زمان ورزش مناسب است. با لباس تيره نبايد جوراب روشن پوشيد. بعضيها مي‌گويند خوبي جوراب سفيد اين است که سريع تغيير رنگ مي دهد؛ اين تصور صحيحي نيست. با کفش و لباس رسمي به هيچ عنوان جوراب سفيد نپوشيد. جوراب مشکي بهترين انتخاب است.

يک خودنويس متمايز داشته باشيد.

هر دو گروه خانمها و آقايان بايد هميشه يک خودنويس متمايز و زيبا همراه داشته باشند چون در زمان يادداشت برداشتن يا امضاي قرارداد، دوربينها روي خودنويسشان زوم ميکنند. در ضمن، جوهر خودنويس اصالت دارد و نميتوان به راحتي آن را پاک کرد. مهم نيست که يک ديپلمات يا بازرگان، خودنويس‌اش را در تمام ساعات شبانه روز به همراه داشته يا کارهاي روزمرهاش را با آن انجام دهد اما در لحظه امضاي قرارداد يا در قرارهاي خاص، بايد از خودنويسي متفاوت استفاده کند.

پيراهن؛ هم خانواده کت و شلوار
مردان سياست و تجارت مثل مردان معمولي نيستند. آنها برخلاف ما نمي‌توانند هر رنگي انتخاب کنند که به رنگ پوست‌شان بيايد. مثلا اگر رنگ پوست ما تيره باشد مي‌توانيم کت و شلوار سفيد بپوشيم اما يک تاجر و ديپلمات نمي‌تواند اين کار را بکند. با اين حال به جاي رنگ کت و شلوار مي‌توانند رنگ پيراهن‌شان تغيير دهند.
به سايز لباس دقت کنيد لباسي که مي خريد بايد کاملا مناسب سايز شما باشد نه آن قدر که نزديک به انفجار باشد و يا بزرگ‌تر از سايز شما.

سه ترکيب براي رنگ لباس و کت و شلوار:
– کنتراست: دو رنگ کاملا متضاد؛ مثلا کت و شلوار مشکي و پيراهن سفيد.
چه کساني در چه مکان‌هايي اين‌طور لباس مي‌پوشند؟ هنرپيشهها، ميهمانهاي مراسم بسيار رسمي، دامادها، ديپلماتها و تجار به اين صورت لباس نمي‌پوشند.
– اکسنت: ترکيبهاي خاص؛ مثل قهوه‌اي پر رنگ يا کرم، سرمه‌اي يا آبي، خاکستري تيره يا روشن.
– مايلد: دو يا سه طيف مخلوط مثل بِژ با قهوه‌اي روشن، کرم با قهوه‌اي روشن

رنگ پيراهن

رنگ پيراهن را معمولا از خانواده کت و شلوار انتخاب مي‌کنند. مثلا اگر کت و شلوار سرمه‌اي است؛ رنگ پيراهن بايد از خانواده آبي خوش رنگ باشد. پيراهن شب مردانه را سفيد انتخاب مي‌کنند.
انتخاب رنگهاي قرمز، بنفش، ياسي، نارنجي و براق هر چند به رنگ پوست يا چهره‌تان بيايد؛ مجاز نيست.

چرم؛ يک انتخاب عالي براي کمربند
کمربند بايد چرمي باشد. ترجيح اين است که کمربندها قلاب داشته باشند. کمربندهايي که سگک‌شان بيلبوردي است مناسب نيستند. هيچ وقت شلوارهاي بنددار با کمربند نپوشيد. چون هر دو براي بالا نگه داشتن شلوار استفاده ميشوند پس در استفاده از آنها يکي را انتخاب کنيد.

يک توصيه زمستاني درباره پالتو

پالتو، فقط روي پليور
مردان ايراني در زمستانها کت‌شان را در مي‌آورند و باراني را روي پليور مي‌پوشند. اورکت يا پالتو بايد روي کت پوشيده شود. در واقع پالتو جايگزين کت نيست پالتو را بايد در فضاي سرپوشيده از تن بيرون آورد و با کت در جلسات نشست. پالتو و کاپشن بلند را بايد به رختکن تحويل داد.

اين يک اصل است: هميشه بايد خوشبو باشيد.

عطر

اشخاص حتما بايد معطر باشند چون خوش بو بودن فضا، احساس مهرباني ايجاد مي کند. کشور سازنده عطر مهم نيست اما اگر به عنوان يک ايراني در جلسه بين‌المللي شرکت مي‌کنيد بايد عطر اصل بخريد و بزنيد. عطر استرس را کم مي‌کند و زمينه همکاري بيشتري فراهم مي‌آورد. به همين دليل در مساجد و معابد، از عطر استفاده مي‌شود تا فضا تلطيف شده و انسان آرامش پيدا کند.

عطر را چگونه مي‌خرند؟

نوع عطر مهم نيست، مهم اين است که عطريات را براي پوست درست مي‌کنند؛ نه براي پارچه. براي همين کسي که مي‌خواهد عطر بخرد بايد آن را روي پوست خودش امتحان کند. شما هم اگر مي‌خواهيد عطر بخريد، فردي خوش سليقه از اطرافيان‌تان را همراه خود ببريد، چون در نهايت قرار است بوي عطر را اطرافيان شما حس کنند، نه خود شما هميشه عطر را روي پوست‌تان بزنيد نه روي پارچه. کم عطر بزنيد اما هميشه اين کار را بکنيد.
اگر به استفاده از ساعت مچي علاقه داريد بايد آستين پيراهن خود را بالا بدهيد. ساعت زير آستين برآمدگي ايجاد مي‌کند که ظاهر زيبايي نخواهد داشت.

زيورآلات مردانه

براي خيلي از آقايان گزينههاي اساسي به شمار نميآيند. اغلب هم دليلش اين است که بسياري از مردان فکر ميکنند استفاده از زيورآلات صرفا مخصوص خانمهاست. در حالي که زيورآلات مردانه بسيار زيبايي در بازار وجود دارند که استفاده از آنها استايل مردان را جذاب‌تر خواهد کرد. از اين راهنماي خريد و استفاده از زيورآلات مردانه استفاده کنيد و کليشههاي قديمي را دور بيندازيد.

زيورآلات آقايان، متناسب با اندام

بسياري از آقايان يکي از اساسيترين نکات درباره استفاده از زيورآلات مردانه را نميدانند. آن نکته اين است: گزينههايي را انتخاب کنيد که با جثهي شما همخواني داشته باشد. اگر مرد درشت هيکلي هستيد، هيچ وقت سراغ زيورآلات نازک و ظريف نرويد و اگر به گروه مردان لاغراندام و استخواني تعلق داريد، سراغ زيورآلات بزرگ نرويد. همچنين به نکات زير دقت داشته باشيد:
دستبند: به مچ دستهايتان دقت کنيد، اگر پهن است سراغ دستبند و ساعت پهن برويد و اگر نازک است، از دستبند و ساعتهاي باريکتر استفاده کنيد.
گردنبند: اگر گردنتان پهن است، از گردنبند بزرگ و پهن استفاده کنيد و اگر لاغر است سراغ انتخابهاي ظريفتر برويد.
انگشتر: مرداني که انگشتان درشت و کشيده دارند سراغ انگشترهاي بزرگ‌تر و پهنتر بروند. درست بر خلاف مرداني که انگشتان کوتاهي دارند.

نمایش بیشتر

مجله طلا و جواهر

تنها مجله تخصصی بین المللی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران با موضوعات هنری، علمی، خبری ، آموزشی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا