مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


آموزشیسبک زندگی

جاودانگی الماس

کمپانی “د بيرز” De Beers بزرگ‌ترين استخراج‌کننده و پخش‌کننده الماس در سراسر جهان است که در زمينه استخراج الماس، تراش الماس و تجارت الماس از سال ۱۸۸۸ ميلادی فعاليت دارد. اين کمپانی در ۲۸ کشور جهان دارای شعبه است و بيشتر استخراج آن در کشورهای بوتسوانا، ناميبيا، آفريقای جنوبی و کانادا صورت میگيرد. در اين مقاله برآنيم تا بيشتر با اين کمپانی آشنا شويم.

زمانی که خانواده‌ی “رودرز” Rhodes، “سسيل” پنجمين فرزند خانواده را به علت آسم به آفريقا میفرستادند چرا که عقيده داشتند که هوای گرم آنجا به بهبود وی کمک خواهد کرد هيچ وقت گمان نمیکردند که او مؤسس شرکتی شود که امروزه بيش از ۴۰ درصد از سهم بازار الماس جهان را به خود اختصاص بدهد و بزرگ‌ترين استخراج کننده و پخشکننده الماس در سراسر جهان شود.

داستان از آنجا شروع شد که سسيـل رودز، در ســال ۱۸۸۸ ميـلادی شـرکـت د بيرز را در آفريقای جنوبی بنا نهاد. هزينه تأسيس اين شرکت توسط “آلفرد بيت” و “ناتان روتشيلد” از خانواده “روتشيلد” تهيه شد و در سال ۱۹۲۶، “ارنست اوپنهايمر” به عنوان رئيس شرکت د بيرز انتخاب شد. او شرکت را تبديل به تنها قدرت واحد در زمينه استخراج الماس کرد. در اين زمان شرکت متهم به فساد مالی و عدم کمک به ايالات متحده در زمان جنگ جهانی دوم شد.

elahyeh-115-116-talajavaher-magazine

وقتی در سال ۱۸۶۹ الماسی ۸۳٫۵ قيراطی به نام “ستاره آفريقای جنوبی” کشف شد، از ثروتی که از فروش اين الماس حاصل شد براي خريد شرکت‌ها و معادن همچنين امکان استخراج کوچک‌تر استفاده نمود.
شرکت د بيرز در سال ۱۸۸۸ از تجميع دو شرکت “بارناتو” و “سسيل رودز” ايجاد شد. در آن زمان اين شرکت مهم‌ترين کمپانی الماس در تمامی جهان بود. در سال ۱۸۸۹، رودز موفق شد با انجمن الماس لندن وارد مذاکره شده و قراردادی بنويسد که به موجب آن الماس به قيمت ثابتی توسط آنان خريداری ‌شود. اين قرارداد بعدها به دليل کاهش قيمت الماس بسيار سودآور بود. رودز در اين زمان معتقد بود که مهم‌ترين خطر براي شرکت وی کشف معادن الماس جديد است که باعث شکستن انحصار شرکت او میشود. “جنگ بوئر دوم (۱)” براي شرکت زمان بسيار خطرناکی بود. کيمبرلی مورد محاصره قرار گرفت و معادن الماس مورد تهديد قرار گرفت. رودز از دولت انگلستان درخواست کرد که کمک کند که محاصره شهر هرچه زودتر پايان يابد به جاي اينکه به مسائل مهم‌تر جنگ بپردازد. با اينکه اهداف رودز با اهداف ارتش يکی نبود او از منابع شرکت برای کمک به ارتش انگلستان استفاده نمود.

رياست اپنهايمر

در سال ۱۸۹۸ در نزديکی پرتوريا معادن الماس به نام معدن “پرمير” کشف شد. از اين معدن در سال ۱۹۰۵ ميلادی، بزرگ‌ترين الماس دنيا با نام الماس کوليان به وزن ۶۲۱ گرم استخراج شد. وليکن صاحب اين معدن حاضر نبود آن را به شرکت د بيرز بفروشد. در اين زمان صاحب معدن آن را به دو واسطه يهودی آلمانی، به نام “برنهارد” و ارنست اپنهايمر فروخت که باعث ضعيف شدن سلطه‌ شرکت د بيرز شد.
سسيل رودرز در سال ۱۹۰۲ درگذشت در ايــن زمـان شرکت د بيرز ۹۰ درصد توليد جهانی الماس را کنترل میکرد و ارنست اوپنهايمر به رياست شرکت د بيرز رسيد. اپنهايمر بسيار نگران کشف الماس در قسمت آلمانی آفريقای جنوبی بود، وی نگران بود که افزايش توليد ممکن است سود او را کم کند.

تأثير عشق بر بازاريابی

به دليل عدم تقاضاي زياد الماس در آن زمان شرکت د بيرز تلاش‌های زيادی برای ايجاد تقاضا در ذهن مردم کرد. مهم‌ترين موفقيت اين شرکت در اين بود که بتواند الماس را سمبلی از عشق و وفاداري آقايان به خانم‌ها معرفی نمايد. يکی از افراد اين مؤسسه در سال ۱۹۴۷ شعار “الماس جاودانه است” را ايجاد کرد. در سال ۲۰۰۰ نشريه “ادورتايزينگ‌ايج” شعار “الماس جاودانه است” را بهترين شعار تبليغاتی قرن بيستم دانست. بيشتر هدف د بيرز در بازاريابی تأثير بر روابط عاشقانه و اينکه الماس به‌‌عنوان مهم‌ترين سمبل عشق در ميان مردم جهان شناخته شود بود.

انحصار تجارت

شرکت د بيرز از قدرت خود در عرصه توليد الماس برای انحصار آن به شدت استفاده کرده ‌است. اگر شرکتی کوچک حاضر به عضو شدن در کارتل د بيرز نمیشد؛ بازار را با الماس‌هايی مشابه توليدات آن شرکت با قيمت کمتر اشباع میکرد. اين شرکت همچنين توليدات الماس بقيه شرکت‌ها را در ابعاد زياد میخريد و آنها را از بازار خارج میکرد

در سال ۲۰۰۰ به دليل آگاهی بيشتر از نحوه تجارت د بيرز در بين مردم و تلاش شرکت‌های کانادايی و استراليايی برای خريد از رقبای د بيرز اين شرکت نحوه تجارت خود را کمی بهبود بخشيد. ميزان کنترل د بيرز بر صنعت الماس از ۹۰ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۳ رسيد.
در سال ۲۰۱۱ خانواده اپنهايمر اعلام کردند که مايلند ۴۰ درصد سهم خود در شرکت د بيرز را به آنگلو آمريکن بفروشند تا سهم آنگلو آمريکن به ۸۵ درصد برسد. اين معامله سرانجام به وقوع پيوست و خانواده اپنهايمر سهم خود را به مبلغ ۵/۱ ميليارد دلار فروختند و انحصار ۸۰ ساله اين خانواده آلمانی را بر صنعت الماس پايان دادند.
از ديگر اطلاعاتی که در مورد اين شرکت میتوان اشاره کرد اين است که دفتر مرکزی شرکت د بيرز در لوکزامبورگ با محدوده‌ فعاليت جهانی است. تعداد کارکنان آن بالغ بر بيست هزار نفر، “فيليپ مايلر” مدير عامل فعلی آن است و درآمد سالانه آن تا سال ۲۰۱۸ ميلادي معادل ۶/۵ ميليارد، دلار است.

پی نوشت:
جنگ بوئر دوم، جنگی ميان امپراتوری بريتانيا و ساکنان هلندی زبان بوئر دو حکومت مستقل جمهوری آفريقای جنوبی (با کشور آفريقای جنوبی امروزی اشتباه نشود) و حکومت مستقل اورانژ از۱۱ اکتبر ۱۸۹۹ تا ۳۱ مه ۱۹۰۲.

نمایش بیشتر

مجله طلا و جواهر

تنها مجله تخصصی بین المللی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران با موضوعات هنری، علمی، خبری ، آموزشی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا