مجله طا جواهر



اولین و تنها مجله تخصصی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران


سبک زندگیطراحی و ساخت

تورمالين رنگينترين سنگ گرانبها

واژه تورمالين، برگرفته از كلمه “turmali” به معناي «مركب» است. مجموعهاي از سنگهاي رنگارنگ همچون رنگينكمان را تورمالين مينامند.

تنوع رنگي اين سنگهاي گرانبها از ساير نمونه ها بيشتر است.

اكثر تاج هاب عروسي خاندانهاي اشرافي قرن هفدهم روسيه را از تورمالين درست كردهاند.

از آنجايي كه تورمالين تنوع رنگي و اشكال متعددي دارد، هميشه محرك قوه خلاقيت هنرمندان بوده است. آخرين امپراتوري چين «تيزو هيسي»، علاقه بسياري به تورمالينهاي صورتي داشته و از اين رو كارگران حدود يك تن تورمالين از معدن هيماليا واقع در جنوب شرقي كاليفرنيا به عنوان هديه به وي استخراج كردهاند. اين معدن امروزه هم منبع معتبري براي استخراج تورمالينهاي اصيل به شمار مي رود. تورمالين در علوم مختلف ديناميكي نيز مورد استفاده قرار گرفته است چرا كه به هنگام حرارت، رفتارهاي متفاوتي را از خود نشان مي دهد. با حرارت دادن به تورمالين مي توان آن را شفاف نمود و يك آهنرباي مغناطيسي ايجاد كرد. اين كار پيش از اين در هلند مورد استفاده قرار مي گرفته و از تورمالين با عنوان “aschentrekker” ياد مي شده چرا كه ميتوانست تمام برادههاي روشن را به خود جذب كند.

همانطور كه گفته شد، تورمالين داراي تنوع رنگي بسيار متعددي است. گونههاي دو رنگي و سه رنگي آن معروفتر از ساير نمونههاست. گاهي اوقات مي توان سنگي از تورمالين يافت كه رنگها در گوشه انتهايي آن جمع شدهاند و پارهاي اوقات، رنگ اصلي در مركز تورمالين به چشم مي خورد. تركيب رنگي كه صورتي در مركز تورمالين جمع شده و اطراف آن با رنگ سبز تزئين شده را اصطلاحاً سنگ تورمالين «هندوانهاي» مي گويند.

elahyeh-115-116-talajavaher-magazine

تقريباً تمام تورمالينهاي رنگي را مي توان از معادن كشور برزيل به دست آورد. در اين ميان، تورمالينهاي صورتي و سبز، محبوبيت بيشتري دارند. در سال 1989 بود كه تورمالين براي اولين بار كشف شد. گونههاي جديد تورمالين به رنگ سبز و آبي كم رنگ با عنوان “Parabia” در همين دوران به دست آمدهاند.
امروزه در صنعت جواهرسازي به وفور از تورمالينهاي سبز و صورتي استفاده مي شود. تورمالينهاي آبي نيز بسيار زيبا هستند اما بسيار محدود و كمياباند. تورمالينها را به صورت مستطيلي برش ميدهند زيرا بسيار باريك و طويلاند. كريستالهاي تورمالين بسيار زيبا و نازك هستند. رنگ هاي پررنگتر آنها در صنعت جواهرسازي مورد استفاده روزانه قرار ميگيرد.

نمایش بیشتر

مجله طلا و جواهر

تنها مجله تخصصی بین المللی طلا جواهر، نقره، ساعت و آنتیک درایران با موضوعات هنری، علمی، خبری ، آموزشی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا